Sko - fra Herkules til Carrie Bradshaw

En ting er å skrive semesteroppgave. Noe helt annet er det å måtte blogge om det. Det er som å hoppe fra 10-metere. Er du først over kanten er det ingen vei til bake. Og nå har jeg hoppet. Jeg blogger og har bestemt meg for et objekt. Den høyhælte kvinneskoen; stilettskoen.

http://www.heartlinepictures.com/roger-vivier-exhibition-at-the-bata-shoe-museum/

Allerede nå ser jeg at det er et omfattende tema, og at det må snevres inn. Spisses. Kanskje det å blogge kan hjelpe i denne prosessen? 

Og prosessen er i gang.  Jeg har begynt å lese meg opp på temaet og leter etter inspirasjon. På Victoria & Albert Museum i London har de nå utstillinga: SHOES pleasure & pain.  (http://www.vam.ac.uk) Den tar for seg skoens, ikke bare den høyhælte kvinneskoens, historie i et kulturperspektiv. Den besøkte jeg i går . Den var inspirerende og kan være et godt utgangspunkt for det videre arbeidet med semesteroppgaven.  

Sko kan være så mangt. De kan beskytter føttene mot kulde og vann og holder oss varme. Men de kan også symbolisere makt og status, være forførende og fetishobjekter, feminine eller maskuline, de elskes og hates, og de kan være magiske.

Det var interessant å se på V&A hvordan sko går igjen som magisk objekt i eventyr i mange kulturer. Fra oldtidens fortellinger om den greske guden Hermes bevingede sandaler som kunne føre han både til himmelen og til underverdenen, til folkeeventyr fra Irland, Canada, Portugal og Kina, og fra Afrika til Skandinavia er skoen en magisk faktor som forårsaker endring. Ofte til det bedre, men også som straffende. De mest kjente eventyrskoene for oss, er nok de magiske glassskoene i eventyret om Askepott. Glassskoen er den utløsende faktoren som gjør at hun får prinsen og halve kongeriket. Også i det norske eventyret om Askeladden og de syv hjelperne, er det sko i form av syvmilsstøvler som har magiske krefter til å forflytte bæreren av støvlene til verdens ende og tilbake igjen, fortere enn vinden, og som dermed hjelper Askeladden å vinne kongsdattera. Skoene er i eventyrene magiske og ofte objekter til begjær. 

Men er det bare i de gamle eventyrene at skoene oppleves som magiske og begjæres? 

Roger Vivier (1907-1998), fransk skodesigner og mannen bak stiletthælen har sagt:"To wear dreams on ones feet is to give reality to your dreams", og rollefigure Carrie Bradshaw i TVserien "Sex og singelliv" sa i en episode følgende: "I have a little substance abuse problem...expensive footwear."

Hva er det med kvinnesko og stiletthæler spesielt som får fram dette begjæret og de sterke uttalelsene? Sko som ofte kan være naturstridige å ha på seg, og i mange tilfeller er direkte skadelige for føttene og ryggen. Dette er noe av det jeg tenker å se nærmere på i semesteroppgaven. Men det er jo fortsatt tidlig i prosessen, så jeg får se hvor skoen fører meg.

 

Emneord: stiletthæler, eventyr, dreams, Sko, magiske, begjær Av Ellen Stangnes
Publisert 3. okt. 2015 09:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.