Hva er det med den røde sålen?

Et raskt google-søk på å vår egen ”Kronprinsesse Mette Marit og Loubotin” resulterte i 17 600 treff, og et uendelig antall bilder av Kronprinsessen i flere ulike skomodeller fra Loubotin.

foto: produsenten

Skodesigneren Christian Loubotins signatur er røde såler. Skoene fra han er derfor lett gjenkjennelige. De er eksklusive og kostbare og de rød sålene kan observeres på både kjendiser og kongelige.

http://kungligamodebloggen.svenskdam.se/wp-content/uploads/sites/11/2015/03/Louboutin-430x591.png

Et raskt google-søk på vår egen ”Kronprinsesse Mette Marit og Loubotin”  resulterte i 17600 treff, og et uendelig antall bilder av Kronprinsessen i flere ulike skomodeller fra Loubotin. 

Et tilsvarende søk på ”the red shoe sole” fikk nesten 14 millioner treff!  Og det er ikke bare artikler og omtaler i motemagasiner som Vogue, Marie Claire og Vanity Fair som dukker opp. I 2011 omtaler b.l.a. finansmagasinet  Forbes Loubotins røde såler i forbindelse med en rettsak mellom rivalene YSL og Loubotin om patentet på den røde sålen.

Så hva er det som gjør at den karakteristiske røde sålen så attraktiv? Ikke bare for verdens  fashionistaer og kongelige men også for konkurrentene?

Det er dette jeg nå endelig har bestemt meg for å fokusere på i semesteroppgaven,  og som det skal bli interessant å gjøre et dypdykk i.

Og den røde fargen til Christian Loubotin? Den kom fra en flaske rød neglelakk som assisten hans, Sarah hadde på arbeidsbordet sitt i 1993.

 

Emneord: eksklusive, attraktive, røde såler, Loubotin, gjenkjennelige Av Ellen Stangnes
Publisert 20. nov. 2015 14:26 - Sist endret 20. nov. 2015 20:59
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.