Billy - bokhylla over alle bokhyller

Etter å ha vært på IKEA to ganger på to dager og skrudd og sliti med de nye møblene mine mens jeg spekulerte om hva jeg skulle velge å skrive om kom likevel ikke svaret med en gang. Men så la jeg merke til hva jeg manglet i leiligheten; en bokhylle. Og da visste jeg at jeg måtte skrive om den jeg liker aller mest, nemlig Billy!

Siden moren min kjøpte to slike hyller da jeg var veldig liten kan jeg ikke huske mitt eget barndomshjem uten dem. De har blitt med på flyttelasset hele veien fra Island. Men de har ikke fått bli med da jeg flyttet for meg selv, siden de tross alt oppbevarer mine mors bøker. Design fra IKEA derimot har en stor plass i min leilighet, nesten alt er derfra, ting jeg både har skaffet brukt og de jeg har skaffet nytt og måtte skru sammen selv. Denne uka har det bare blitt enda flere. Og jeg er ikke alene om å ha ting fra IKEA i hjemmet mitt, det virker som det å dra på IKEA er noe som er standard når man flytter eller behøver noe i hjemmet. Med tanke på deres enorme omsettingen må det i så fall være veldig mange som flytter!
 
Fra den kom ut i 1979 har Billy blitt solgt i over 40 millioner eksemplarer. Det jeg ønsker å undersøke er om det er selve designen, konseptet, reklamene eller noe annet som er grunnen til at en enkel bokhylle har blitt så populær. Kanskje det er alt, kanskje det er umulig å si hvorfor. Jeg har i alle fall lyst til å undersøke hvordan IKEA påvirker hjem, samfunn og miljø. På en side er IKEA et stort og populært konsern, men på bekostning av hva og hvem? Er Billy sin bakside mer enn bare enn plate?
 
Emneord: IKEA, Billy, bokhylle, miljø, konsept
Publisert 8. okt. 2015 22:19 - Sist endret 8. okt. 2015 22:19
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.