Studiobesøk: Fimbul

Det andre studioet vi besøkte var Fimbul. De designer alt fra småting til innsiden av hele hus og alt som skal være i huset. Og når man besøker deres studio ser man selv at de gjør alt, både møbler og kjøkkenmoduler ned til kjøkkenhåndkle og magneter.

Vi blir møtt av Kristian og Jo, de har drevet Fimbul i 2 år, og har sin utdanning fra AHO og København. Med Fimbul fokuserer de på møbler og interiør. Ved store prosjekter er de prosjektledelsen med veiledende rolle, og har faste samarbeidspartnere de vet de kan stole på. For dem var det mindre prosjekt som åpnet dørene til dette, og de fokuserte på nettverk og ikke markedsføring for å komme i den posisjonen de har nå. De leverer tjenester og ikke bare design. 

Når de skal starte med et prosjekt er det det viktigste å kartlegge problemet. Dette kan de enten gjøre på studioet eller andre steder og består av bl.a. datainnsamling. De betegner dette som den viktigste delen, for det er her de må tilpasse seg produsentene, siden fabrikken har spesifikke måter å lage ting på. De samarbeider mye med en fabrikk i Fredrikstad som gjør det mulig å gjøre både store og små ting. Ellers lager de et eget skjema med kravspesifikasjoner til hvert prosjekt for å sørge for at alle faktorer er med i designprosessen som for eksempel miljø, frakt, selger og pris. De jobber tett, og anslår fordelingen mellom teamarbeid mellom de 3 på kontoret og egenarbeid være 80/20.

De liker best å gjøre alt i et prosjekt, fra å bestemme hvor elementene skal være, hvilket materiale det skal være og design, farge og form. De må se om de vil berøre helheten eller spesifikke ting. Men selv om de gjør det meste er det likevel kunden inkludert. Som Jo sier så er det viktig å "(...) få med kunden hele veien, ikke bare få kunden." For å vise deres ideer bruker de for det meste Rhino og tegner 3D-modeller, men noen ganger blir ideene for konkrete på data, slik at man behøver flere skisser for å vise ideen. Med tanke på produsenter og rettigheter lager de ofte avtaler slik at de kan leie rettighetene til designen. Som inntekt mottar de enten royalty på deres design eller jobber på timesbasis.

I tillegg til disse store prosjektene har designer de også for sin egen del. Her nevner de MAYA-prinsippet, Most Advanced Yet Acceptable. Produktene de skal lage skal være interessante, men likevel ikke noe som pusher grensene for langt. De fleste produktene når uansett ikke markedet. Vi er alle engige om at både deres studio og design er preget av lekenhet. Men som Kristian har påpekt tidligere er at de har "mye frihet, lite sikkerhet". Det som går igjen fra besøket er fokuset på at de selv må hele tiden lære seg hvordan ting skal gjøres siden de forskjellige prosjektene innebærer flere hundre forskjellige produksjonsmåter og materialer.

Emneord: fimbul, design, samarbeid, interiør, møbler Av Valgerdur
Publisert 1. okt. 2015 13:57 - Sist endret 1. okt. 2015 14:05
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.