Levi's: A style for every story

I den store, uoversiktlige jungelen av kles-og motebransjen er det flere plagg og gjenstander som gjennom årenes løp har fått ikonstatus; Omslagskjolen til Diane Von Fürstenberg, den lille sorte udødeliggjort av Audrey Hepburn, Hérmes Birkin-veskene, Christian Louboutin-stilletthæler og Burberrys Trench Coat. Fellesnevneren for de fleste av disse produktene er at de er meget kostbare, og dermed bare tilgjengelig for et fåtall personer.

Disse produktene blir vist i hopetall i filmer, reklamer og på røde løpere verden over, og utallige kvinnemagasiner beskriver dem som “must-haves” - som om vi ikke hadde annet å bekymre oss for som studenter enn å potensielt måtte bruke en månedslønn på en frakk eller et par sko. 

Likevel er det noen plagg og produkter som ikke koster skjorta, men likevel oppnår en status som moteikoner. Converse All Stars er et eksempel, men jeg har valgt å fokusere på et produkt som er enda litt eldre: Levi’s sin denimbukse. Som produsent av den aller første blå denimbuksa i 1873 (Den første versjonen av Converse sine All Stars ble lansert i 1908), er Levi’s fremdeles synonymt med denim, først og fremst bukser, og et husholdningsnavn verden over som få andre. 

Denne ene buksa har hatt en lang reise fra opprinnelig robuste arbeidsklær til å definere subkulturer i alle mulige land, til alle mulige tider. Fra hippiene via punk-rockerne på 60-og 70-tallet, videre til grungerne med Kurt Cobain med i spissen på 90-tallet,  til hip-hoperne på tidlig 00-tall. For ikke å glemme alle de andre, som også brukte Levi’s parallelt med disse.  Og i dag: Et plagg som moteredaktører verden over karakteriserer som noe vi bare ha i garderoben. Uavhengig av kjønn, sosial bakgrunn og andre faktorer. 

Selv er jeg utdannet modellør/konstruktør og klesdesigner, hvor mitt fokus som regel er på små tekniske detaljer. Når man konstruerer og modellerer, spesielt bukser, er passformen helt avgjørende for om den blir en suksess. Damebukser er et av de vanskeligste plaggene å konstruere for masseproduksjon, fordi fasong på underkroppen varier veldig, også innenfor samme størrelseskategori. 

Likevel er det én bukse som har overlevd tidens tann, og som tilsynelatende har “The perfect fit”: Levi’s 501. Den blir fremdeles solgt i store mengder verden over, til begge kjønn og i alle samfunnsklasser. Min far har en, kjæresten min har en, og jeg har en. Hva er det ved denimbuksa som appellerer til så mange av oss? Hvordan kan et plagg som opprinnelig var et plagg for arbeiderene nederst på rangstigen, få så bred applaus i alle samfunnslag? 

 

Emneord: Levi's, Denim, Denimbukse, Trend Av Lisa Anker-Rasch Strøm
Publisert 15. feb. 2018 19:29 - Sist endret 15. feb. 2018 19:29
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.