Stå for noe!

Jeg har snakket om dr. Martens. Fra subkulturer til “mainstrem”. Imaget skoen har opparbeidet seg, er noe selskapet tydelig bruker i markedsføringen.

I bloggen som er en del av nettsiden, står dette I beskrivelsen: 

“Empowering generations of wearers since our first pair of boots rolled off the production line in 1960. This is the home of rebellious self-expression.” 

En sko brukt av arbeiderene, rebellene og de alternative frie tenkerne. Subkulturene som har adoptert skoen og gjort den til et ikon har alle vært modkulturer, som har representert ikke-konformitet. Og det er det de selger. Men hva er egentlig Dr. Martens nå?… Med slagordet “stand for something”- hva står egentlig Dr. Martens som selskap for? Har markedsføringen deres noe substans, eller bruker de kun skoens kulturelle historie til deres fordel?

Dr. Martens bruker 100 % resirkulert skoeske. Og det er jo bra… Men hvordan ser egentlig selskapets totale innvirkning på miljøet ut? På selskapets sider er det tydelig at det å fremstå som et etisk og miljøbevisst selskap er viktig for de. På nettsiden står det at det er en minimum grense på 18 år for å jobbe i produksjonsfabrikkene. Produksjon ble flyttet til Kina og Thailand i 2002. Det oppgis tydelig at dette er noe de arbeider med å bedre, og det skinner nesten litt gjennom at det er en risk for tilfeller av dette. I avsnittet om miljø hevder de at bærekraftige produkter som er trygge for brukeren, og har en minimal effekt på miljøet- er like viktig for de som å produsere kvalitet. De skriver også her at dette er noe de arbeider med gjennom forskning og innovasjon, som kan implementerer at det er en vei igjen. Det står veldig lite spesifikt, og de har kun én sertifisering. Det står heller ikke noe om at de bruker skinn fra dyr som er drept til kjøttproduksjon, slik som en del andre miljøvennlige selskaper gjør.

Så selvom selskapet promoterer forbrukeren til å stå for noe og være en rebell i samfunnet, virker det så langt som markedsføringen er mest show, enn substans. De har en vegan-versjon av skoen tilgjengelig, men produksjonen av alle deres andre produkter ser ut til å verken nå til topps når det kommer til arbeidsstandard eller miljøvennlighet. Men Dr. Martens er fremdeles er en kvalitetssko, og at ikke det har avtatt med årene. De tilbyr livslang garanti, som i det miste står som en motpol til holdningene i bruk og kast-samfunnet vi lever i. 

 

Kilder:

https://blog.drmartens.com/

http://www.drmartens.com/uk/social-responsibility

https://goodonyou.eco/how-ethical-dr-martens/

http://www.indianet.nl/pdf/pb121024.pdf

Publisert 16. mars 2018 09:09 - Sist endret 16. mars 2018 09:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.