MEVIT3001 – Design og estetikk i mediert merkevarebygging
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Hvordan merkevarebyggig og reklame medieres er i økende grad sentrert rundt design og estetikk.
Kurset tar opp problemstillinger knyttet til forståelse og analyse av design og estetikk i mediert merkevarebygging.
Kurset fokuserer særlig på forskyvninger mellom hva det reklameres for og hva det reklameres med, og på spenningsfeltet mellom kunst og reklame.
Mediert reklame og merkevarebygging som er sentrert rundt design og kunst inngår ofte i kryssmedie-kommunikasjon der medier som World Wide Web, magasiner, video og bøker inngår - men der også felter som ligger utenfor hva medievitenskapen tradisjonelt behandler – slik som klesdesign og arkitektur også er viktig.
Begreper som konvergens, kulturindustri, kryssmediekommunikasjon og mediatisering er sentrale i kurset.
Hva lærer du?
Emnet er knyttet til det pågående forskningsprosjektet BRANDO (Branding and Advertising in Digital Domains) ved IMK.
Studentene vil følge og ta del i et forskningsprosjekt og de vil bli kjent med en rekke problemstilinger knyttet til hvordan estetikk og design er sentralt i samtidige former for reklame og merkevarebygging.
Kurset vil gi kompetanse i analyse av kryssmediekommunikasjon innen reklame og merkevarebygging, og vil gi innsikt i den indre dynamikken i et pågående forskningsprosjekt.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Emnet er i første rekke myntet på studenter som tar MEVIT3811 - Mediestudenter i arbeidslivet: praksisplass og prosjektarbeid og undervisningen er lagt opp rundt praksisperioden. Andre studenter får opptak til emnet såfremt det er ledige plasser.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.Undervisning
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Tre dagers hjemmeeksamen. Mer informasjon om eksamen ved IMK.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.