MF9520 – Oppfølgingskurs kvalitativ metode
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Kurset er en oppfølging av kurs ”MF9140 – Introduksjon til kvalitative forskningsmetoder”. Fokus i kurset vil være på forskjellige former for konkret (kvalitativ) intervjumetodikk og på arbeid med analyse av (kvalitativt) materiale. Deltagernes erfaringer fra forskningsprosessen så langt vil stå sentralt, og avlagt introduksjonskurs i kvalitative metoder eller tilsvarende kompetanse vil være en forutsetning. Vi vil legge vekt på de konkrete og praktiske problemer som har oppstått i løpet av stipendiatenes forskningsperiode så langt. Dermed vil de teoretiske diskusjonene i stor grad styres av hvilke problemstillinger deltagerne bringer inn.
Hva lærer du?
Emnet gir kunnskap i forskjellige former for kvalitative intervjumetodikk og deres anvendelsesområder samt analyse av kvalitativt materiale.
Opptak og adgangsregulering
Ph.d.- kandidater og studenter ved Forskerlinjen i medisin vil bli prioritert ved opptak til emnet. Det tas opp 12 deltakere til emnet.
Påmelding i StudentWeb -
Høstsemesteret 1. juni - 1. september
Vårsemesteret 1. desember - 1. februar
Påmelding for søkere uten tilgang til StudentWeb -
Høstsemesteret 1. juni - 1. september
Vårsemesteret 1. desember - 1. februar
Svar på søknad om opptak til ph.d.-emnene sendes på e-post 1-2 uker etter søknadsfristen.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
MF9140 Introduksjonskurs i kvalitative metoder eller tilsvarende kompetanse.
Undervisning
Emnet undervises 4.11. - 5.11.2015
NB! Det kreves 80% oppmøte til undervisningen for å kunne avlegge eksamen. Oppmøte til undervisningen blir registrert.
Eksamen
Hjemmeeksamen i form av et fem siders essay basert på deltagernes forskningsprosjekt vil evaluere hvorvidt læringsmålene er nådd. Leveres innen to uker etter avsluttet emne. Det gis karakteren bestått/ikke bestått.
Begrunnelse og klage
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.