Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Pedagogisk forskningsinstitutt

ETTER OG VIDEREUTDANNING I FLERKULTURELL PEDAGOGIKK

STUDIEÅRET 2009/2010

Oppdatert mai 2009

Nyttig informasjon om studielitteratur

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Aukrust, Vibeke G. (2004): Explanatory discourse in young second language learners' peer play. I: Discourse Studies Vol (6) 3. S.393-412. (20 s.)

Bakken, Anders (2003): Minoritetsspråklig ungdom i skolen. Reproduksjon av ulikhet eller sosial mobilitet. Oslo, NOVA rapport 15/03. (102s)

Beck, Christian (2007): Utviklingen i Basil Bernsteins utdannings- sosiologi med vekt på de senere år. I: Norsk pedagogisk tidskrift nr 3-2007, i trykking. (20 sider)

Broady, Donald & Palme Mikael (1989): Pierre Bordieus utbildingssociologi. I: Harald Thuen & Sveinung Vaage (red): Oppdragelse til det moderne. Oslo, Universitetsforlaget. s 199-218. (19s)

Briesling, Richard & Tokoko, Yoshida (1994): Intercultural communication training: an introduction. London, Sage publishers. s. 57-84. (27s)

Carli, Amalia (1997): Flyktningebørn og deres familier: en tilnærmelse til deres psykososiale situasjon. I: Julio G. Arenas (red): Interkulturel psykologi. København: Hans Reitzels forlag. S. 104-122. (18 s)

Eklund, Monica (2000): Interkulturellt lärande i skolan. I: Eva Alerby, Pertti Kansansen & Thomas Krogsmark (red.): Lära om lärande. Lund: Stidenlitteratur. S. 77-89. (12s)

Engen, Thor Ola (2004): Tilpasset opplæring for majoritets- og minoritetsbarn under L97. I: Karl Jan Solstad & Thor Ola Engen (red.): En likeverdig skole for alle? Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 13. 280-305. (25s)

Giddens, Antony (1997): Sociology. London: Polity Press. s 411-431. (20 s)

Hagtvet, Bente Eriksen (1996): Talespråklige ferdigheter og skriftspråk i utvikling. I: Astrid Heen Wold (red): Skriftspråkutvilking: om hvordan barn lærer å lese og skrive. Oslo: Cappelen akademisk forlag. s. 23-57. (34 s.)

Hvenekilde, Anne (1988): Matte på et språk vi forstår best. Oslo: Cappelen. s75-111. (36s)

Krashen, Stephen D. (1995): Principles and Practice in Second Language Acquisition. New York: Phoenix Elt. s. 9-78 (72 s.)

Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Lesing i utvikling. Oslo, Lærebokforlaget. Kap 2, 3 og 5 (101 s.)

Larsen, Ann Kristin (2000): Flerkulturell forståelse. I: Richard Haugen (red): Barn og unges læringsmiljø. Kristiansand, Høgskoleforlaget. (13 s.)

Larsen, Ann Kristin (2000): Sentrale faktorer i sosialiseringsprosessen. I: Richard Haugen (red): Barn og unges læringsmiljø. Kristiansand, Høgskoleforlaget. (30 s.)

Larsen-Freeman, Diane (2003): Techniques and Principles in Language teaching. Oxford: Oxford University Press. (172 s)

Lauglo, Jon (2004): Innvandrerungdommers anspennelse på skolen. I: Alfred Oftedal Telhaug, Petter Aasen, Per Bjørn Foros og Per Eivind Kjøl(red.): Pedagogikk og politikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. s-346-370 (24 s)

Lødding, Berit (2003): Frafall blant minoritetsspråklige Om frafall og norsk som andrespråk blant minoritetsspråklige elever i overgangen fra 10. klasse til videregående opplæring. NIFU skriftserie nr. 29/2003 (60 sider)

NOU (1995): Ny lovgivning om opplæring. kap 33. Særlig om samisk opplæring. Nr. 18. s. 248-263. (15 s.)

Oskal, Nils (1999): Kultur og rettigheter. I: Harald Eidheim (red) Samer og nordmenn. Oslo: Cappelen akademisk forlag. s141-163. (24s)

Pihl, Joron (2003): Etnisk mangfold i skolen. Det sakkyndige blikket. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5, 6 og 7. (55 s)

Sand, Therese (red) (2008): Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kap 1, 2, 5. 6, 7 og 8. (155 s)

Selj, Elisabeth & Ryen, Else (2008): Med språklige minoriteter i Klassen – Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap.: 1, 2,4,5,7,9,10,11 og 13. (202 s)

Todal, Jon (2004): ”Det lappiske tungemaal til at forstaa”. I: Karl Jan Solstad & Thor Ola Engen (red.): En likeverdig skole for alle? Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 10. 220-235. (15s)

Vestel, Viggo (2002): Møteplasser i gråsonen - Musikk, dans og stil i et flerkulturelt ungdomsmiljø på Rudenga, Oslo øst. I: Svein Bjørkås (red): Individ, identitet og kulturell erfaring. Bind2 Kulturstudier, nr. 5. s. 133-160. (27s)

Øzerk, Kamil (1993): Andrespråksinnlæring. Innføring i språkpedagogiske kunnskapsområder, teorier og modeller. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Rapport 7/93. s .3-50 (47 s.)

Øzerk, Kamil (2000): Et tospråklighetspedagogisk perspektiv. I: Richard Haugen (red): Barn og unges læringsmiljø. Kristiansand, Høgskoleforlaget. (12 s.)

Øzerk, Kamil (2000): Torspråklighet i barndommen. Kristiansand: Høgskoleforlaget. I: Richard Haugen (red): Barn og unges læringsmiljø. (12 s.)

Øzerk, Kamil (2001): Skolereformens barnebarn: Lærebøker og deres tekster - en spesiell utfordring for minoriteters skolebaserte læring. I: Christian Beck & Anton Hoëm (red): Samfunnsrettet pedagogikk – nå. Vallset: Opplandske forlag. s249-277. (27 s.)

Øzerk, Kamil (2005): Enten eller – Polariseringstendenser blant språklige minoriteters læringsutbytte. I: Tidskriftet Spesialpedagogikk. Nr 6-2005. s.10-17 (8s)

Øzerk, Kamil (2006): Fra språkbad til språkdrukning – modeller for opplæring med to språk. Vallset: Oplandske Bokforlag. (S. 9-107) (98 s)

Aasen, Joar (2003): Flerkulturell pedagogikk. Vallset; Opplandske forlag. kap. 4. (40s)

Totalt 1424 sider.

I tillegg kan komme ca 200 sider fra nye offentlige dokumenter som læreplandokumenter, offentlige utredninger, stortingsmeldinger, lovtekster og/eller forskningsrapporter, nye artikler/bøker. Nærmere beskjed kommer i undrevisningen.

Publisert 2. apr. 2009 15:29 - Sist endret 11. mai 2009 12:11