Fra maskiningeniør til entreprenørskap

Med en bachelorgrad i maskiningeniør, ønsker Erik August (22) å kunne utvikle sine egne ideer og starte noe eget. Derfor startet han på masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjonsledelse.

mannlig student foran fargerik vegg
Student Erik August. Foto: Semway

Siden han var liten har Erik August bygget alt fra LEGO til etterhvert egne surfebrett og skateboard. Etter videregående søkte han seg inn på en bachelor i maskiningeniør. Han skjønte fort at han ville sette den tekniske innsikten i en større og mer kreativ konteksy. Dette ledet til masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjonsledelseden.

- Jeg fikk ikke brukt min kreative side i bacheloren, i stedet jobbet vi mer med spesifikke problem som skulle løses med en teori vi hadde lært, forteller Erik August. Selv om han kunne bruke kreativitetet sin på noen oppgaver, var det som regel kun på en liten del av et større system.

- Veldig tidlig i bachelorstudiet ble jeg fristet til å bevege meg mot noe innenfor entreprenørskap. Da får man både den kreative biten og har mer kontroll på helheten og mer innflytelse på prosjekter som man jobber med. 

Flyttet til Oslo for å studere

Med interesser som fjellklatring, surfing og kiting, satt det langt inne for han å flytte til Oslo for å studere. Byen har hverken ordentlige strender eller fjell, og det derfor ble vanskelig å holde på med hobbyene. Men etter at han begynte på masterprogrammet, var det ingen tvil. 

- Jeg skjønte omtrent med én gang at jeg hadde valgt helt riktig. Plutselig fikk jeg svar på alle de spørsmålene jeg har sittet med, forteller Erik August.

- Andreårsstudentene forklarte hva vi kom til å lære og hva de har opplevd med studiet så langt. Og da første timen startet og vi begynte lære ting, så kjente jeg at det var veldig mye verdi i studiene. Mye av verdien ligger i foreleser Jens Petter Falck og den innsikten han deler fra sine erfaringene fra næringslivet, forteller Erik August. Falck er faglærer for flere av emnene det første semesteret.

- Jeg tror ikke det hadde vært det sammen uten han, eller om vi hadde hatt forskjellige professorer i alle fag, fortsetter han.

Som en workshop for arbeidslivet

- Mitt inntrykk av studiet er at vi får en to års lang workshop for arbeidslivet, samtidig som vi får en mastergrad. 

- Det er motiverende å se at alle er veldig engasjerte og motiverte for å lære. Jeg merker hvor praktisk dette er og at det er ting vi kommer til å bruke uansett hvor du ender opp, om du skal bli gründer eller om du vil jobbe i en større bedrift. Så det er veldig mye fokus på det vi faktisk lærer og det vi gjør fremfor karakterer, forteller han. 

Krever motivasjon

- Det vi lærer er ikke vanskelig i seg selv, men det er mye jobb, forteller Erik August og viser til de mange innleveringene, presentasjonene og casene de jobber med.

- På bachelorstudiet i maskiningeniør satt man kanskje to til tre dager og løste et matteproblem. Her handler det mer om handlingskraft og motivasjon fremfor å være flink til å lese.

- Studiet er praktisk, blant annet har vi lært en veldig hands on tilnærming til hvordan vi presenterer overbevisende for potensielle investorer. Dette er veldig verdifullt og noe jeg ikke ville lært i en teoretisk master, forteller Erik August.

Allikevel er det noen som hopper utålmodig av studiet før de rekker å forstå hvilken verdi det gir.

- Noen forventer nok at det skal være tyngre teori. Jeg tror mange tenker at de kan bruke tiden sin bedre enn å lære teori om entreprenørskap. Det var nok mange som var skeptiske for hvordan dette kom til å bli helt i starten av semesteret, men etter hvert som ukene går, innser man hvor mye verdi det er i det vi lærer. Vi sier veldig ofte etter timen at "dette kunne vi ikke lært noe annet sted", den verdien som er i den erfaringen som Jens Petter Falck har som er veldig unik.

- Uansett hva man kommer til å jobbe med, så får man bruk for det man lærer, om man er en ledertype eller ei. Fordi det er så praktisk. 

Plass på StartupLab  

- Det jeg visste før jeg starte på studiet er at du får praktisk erfaring gjennom StartupLab, som ligger rett ved siden av universitetet. Det er helt unikt, sier Erik August. StartupLav er det mest aktive området i Norge for å drive entreprenørskap og startups.

- Man er virkelig på rett sted for å studere det vi gjør, fordi man får så mye kontakt med næringslivet, allerede etter første semester. I tillegg har en god verdi for meg i dette første semesteret vært at startups som er helt nye og opptil tre år gamle kom og pitchet deres investorpitcher for oss førsteårsstudentene.

Ingen hastverk med å starte voksenlivet

Erik August er en av de yngste i klassen og føler han at han har god tid på å finne ut av hva han vil. Han har ingen hastverk med å få en ordentlig jobb og få en god lønn helt enda.

- Jeg har ikke noe hastverk med å få meg en jobb sånn med det første. Jeg blir anbefalt å først få en god jobb og så gå inn i en startup etter hvert. Mens jeg er en mest motivert for å starte noe eget, forteller han.

- Jeg tror det kanskje har noe med personligheten min å gjøre; jeg synes det er spennende med risiko. Jeg har ikke noe hastverk med å komme i gang med voksenlivet.

Det virker veldig gøy og spennende å starte noe selv. Den erfaringen du får ved å prøve og feile er også veldig verdifullt når du skal ut og søke jobb senere. 

Lærer å utvikle idéer selv

- Jeg føler at alle på studiet har sine egne løse ideer, men det er selvfølgelig ikke noe krav til å ha det for å starte på masterprogrammet. Det er heller ikke noe krav til at man skal være kreativ, fordi vi lærer systematiske metoder for å finne gode ideer og teste de ut. Man trenger heller ikke å vente på en god ide, fordi man kan systematisk lete etter det. 

- Selv har jeg jobbet i sportsbutikker lenge, og har på den måten sett et behov innenfor skiprepping. På studiet har vi landet på flere mulige produkter som kunne vært en løsning for å fylle dette hullet i markedet. Det gjenstår å se hva vi lander på, men det er absolutt et område vi ser at det er et behov.

Opptatt av klima og miljø

- Personlig er jeg veldig klimabevisst, og det er noe jeg er veldig opptatt av. Det er også noe som kommer av mine hobbyer, så jeg har definitivt lyst til å bruke det jeg lærer til å gjøre noe grønt. Og jeg tror vi definitivt lærer å tenke nytt og tenkte alternativt, ikke bare i form av tekniske løsninger, men også hva som faktisk må gjøres og endres. 

Jeg tror mange har lyst til å gjøre en forskjell uten å vite hvordan eller hva, eller hvor de skal start for å få en virking. Sånn sett er dette studiet verdifullt for å finne ut hvordan man kan gjøre nettopp det.

Ønsker du å få tilsendt mer informasjon om dette studiet?

Skriv inn navn og epost under så sender vi deg relevant informasjon.

Publisert 18. des. 2020 11:42 - Sist endret 2. mars 2021 12:53