Kunnskap
En kandidat fra Honours-programmet
- har faglig tyngde og intuisjon basert på en forskerorientert tilnærming til sitt fagområde
- har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor fagområdet
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
- har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kjenner til hvordan kunnskapsområder er bygget opp og kan orientere seg i nye fagområder
- har grunnleggende kunnskap om hvordan en problemstilling kan belyses fra flere fagområder
- gjenkjenner fellestrekkene ved metoder og prinsipper fra flere fagområder
Ferdigheter
En kandidat fra Honours-programmet
- behersker sentrale verktøy og metoder fra forskning og arbeidsliv fra flere fagområder
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
- behersker bruk av relevant digital teknologi innen eget fagområde og i anvendelse på andre fagområder
Generell kompetanse
En kandidat fra Honours-programmet
- kjenner til utvikling, muligheter og begrensninger innen minst to fagområder og hvordan disse påvirker hverandre: faglig, etisk og samfunnsmessig
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
- kan formidle og kommunisere fagstoff til ulike målgrupper
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor flere fagområder og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer