Hvordan er det å studere Informatikk:design, bruk, interaksjon?

– Jeg liker veldig godt at vi lærer å løse problemer fremfor å kun definere dem, sier Arman Bulak Hagelia (25).

Portrettbilde av studenten Arman.

Arman Bulak Hagelia (25) studerer Informatikk:Design, bruk, interaksjon. Foto: Eivind Arnesen Eckhoff (UiO)

– Jeg liker også hvor menneskelig dette faget er. Det å møte et menneske og ta deres opplevelse av hverdagen seriøst, forteller Arman.

Nettopp dette får han jobbe med dette semesteret. Sammen med medstudenter designer han et produkt og skal lage en prototype. Produktet skal være tilpasset en spesifikk brukergruppe ved å undersøke deres behov.

– Vi ser på unge kunstnere og målet er å svare på spørsmålet om ensomhet og isolasjon, særlig nå under korona. Det å bli tvunget til å bli isolert kan faktisk gi inspirasjon. Vi har også sett hvor viktig det er å kunne gå ut og møte hvem du vil når du vil og hvordan dette påvirker deres kreative prosess som kunstnere, forteller han og påpeker at metodene de bruker setter rammene for utviklere og de som skal programmere en løsning.

–  Vi lærer hvordan du kan møte brukeren på en systematisk måte og oversette deres behov på en fornuftig måte. Vi blir et mellomledd mellom brukeren og utvikleren. Det er veldig gøy!

Språkkunnskaper gjorde programmering lettere

Portrett av studenten Arman.
Foto: Eivind Arnesen Eckhoff (UiO)

Arman hadde veldig lite erfaring med programmering da han startet på studiene.

– Med unntak av at jeg programmerte et pride- flagg i forbindelse med jobb! Sier han. Men han tror neppe det teller. Allikevel gikk starten av studiene og å lære seg programmering overraskende bra. Fra før av har nemlig Arman studert kinesisk og har god kjennskap til språk.

– Det å lære seg programmering er litt det samme som å lære seg hvilket som helst annet språk. Det handler om å forstå hvorfor du må gjøre det i den rekkefølgen du gjøre det i. Det gjelder å skjønne hvordan kodene henger sammen, sier han og konkluderer:

– Forskjellen er at programmeringsspråk faktisk er mer logisk fordi det ikke er formet av kultur.

Lærer best sammen med andre

I løpet av første semester ble studiet mer krevende og Arman har måtte trå til for å henge med i svingene. For Arman er løsningen å jobbe sammen med medstudenter, noe han gjør opptil flere ganger i uka.

–  Jeg lærer best ved å jobbe sammen med andre. Det hjelper ofte å snakke seg igjennom problemstillingene. Mens jeg formulerer det jeg synes er vanskelig kommer det ofte aha-opplevelser, forteller han.

Portrett av designstudenten Arman
Foto: Eivind Arnesen Eckhoff (UiO)

Heldigvis er det også lagt opp til mye gruppearbeid i studiet, noe Arman setter stor pris på.

–  Vi lærer mye om gruppedynamikk og å jobbe i team. Dette er nyttig i seg selv!

Hva ville du sagt til de som er nysgjerrige på IT?

– Jeg oppfordrer generelt alle til å prøve ut det de er nysgjerrige på. Fordelen med å være nysgjerrig på IT er at du kan få en utdanning som arbeidsmarkedet ikke får nok av, mener Arman.

Selv startet han startet på bacheloren i Informatikk:design, bruk og interaksjon fordi han ville lære seg hvordan IT påvirker internasjonal politikk.

– Digitalisering og informasjonsteknologi blir mer og mer viktig fremover i internasjonal politikk. Jeg hadde lyst til å jobbe innenfor sikkerhetspolitisk analyse og da tror jeg en bachelor innen design, bruk og interaksjon gjør at jeg stiller sterkere, sier han.

Men i løpet av det først året har spiret en dragning mot å løse problemer her i Norge.

– Jeg har også jobbet mye i byråkratiet og sett hva som ikke fungerer. Det virker spennende å være med å lage gode offentlige informasjonssystemer. Det er så viktig at disse er laget sammen med brukerne og er enkle å bruke i praksis. Og det er nettopp det vi lærer om på dette studieprogrammet. 

 

Om Arman

  • Alder: 25 år
  • Deltidsjobb: Saksbehandling ved UiO. Tidligere vært praktikant ved ambassaden i Singapore.
  • Tidligere studier: Bachelor i Kinesisk med Kinastudier ved UiO
  • Skole/studieretning: Studiespesialiserende med språk og økonomig ved Elvebakken VGS
  • Frivillig studentaktiviteter: Økonomiansvarlig i Linjeforeningen i Design, bruk, interaksjon (Defi)
Publisert 27. apr. 2021 16:24 - Sist endret 27. apr. 2021 16:41