Hva lærer du?

Kunnskap

Kandidaten har

  • bred kunnskap om eldre og nyere nordisk, særlig norsk litteratur, i ulike formater (dvs. papirbasert, elektronisk, muntlig litteratur)
  • bred litteraturhistorisk kunnskap og inngående kunnskap om enkelte epoker og forfatterskap, sjangre og litterære motiv
  • sikker kunnskap om relevante litteraturteoretiske og metodiske tilnærminger som benyttes i et akademisk litteraturstudium
  • variert kunnskap om ulike litteraturvitenskapelige fagfelt og disipliner og inngående kunnskap om noen av dem
  • godt grunnlag for å kunne utforme og gjennomføre selvstendige faglige oppgaver
  • godt grunnlag for å kunne vurdere faglitteratur kritisk og benytte den i eget arbeid
  • godt grunnlag for å kunne reflektere over litteraturens kulturelle og samfunnsmessige betydning og funksjon
  • godt grunnlag for å kunne betrakte nordisk litteratur i lys av nordiske kulturelle forhold
  • gode faglige forutsetninger for å kunne reflektere over ulike former for litteraturformidling, herunder også litteraturundervisning
  • noe grunnlag for å kunne sette seg inn i sammenhenger mellom litteratur og andre kunstformer
  • kunnskap om akademisk skriving

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • analysere nordiske litterære tekster av ulik art og i ulike formater og anvende akademisk teori og metode i eget arbeid
  • anvende historisk, litteraturhistorisk og kulturhistorisk kunnskap i eget studium og i formidlings- og undervisningsarbeid
  • vurdere litteratur ut fra estetiske og/eller etiske normer og med tanke på ulike mottakergrupper, samt sette den inn i en historisk og/eller kulturell kontekst
  • kommunisere om litteratur og identitet i varierte sammenhenger, muntlig og skriftlig
  • utøve godt skjønn og vise toleranse når andres litteraturresepsjon skal drøftes
  • anvende kunnskap om akademisk skriving i eget arbeid og for å vurdere andres bidrag

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • uttrykke seg klart og hensiktsmessig i tale og skrift om faglige emner i ulike sammenhenger og overfor ulike mottakergrupper
  • kommunisere om faglige spørsmål, både med fagfeller og andre med interesse for litterære emner
  • planlegge, gjennomføre og rapportere om kunnskapsbaserte prosjekter på en selvstendig måte
  • vurdere egen og andres argumentasjon med tanke på holdbarhet
  • samarbeide med andre om faglige oppgaver og gi kvalifisert respons på andres arbeid
  • skrive godt norsk (bokmål og nynorsk)
Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 5. des. 2017 22:16