English version of this page

Del informasjon trygt og riktig

Har du tenkt over hvor og hvordan du lagrer dokumenter og annen informasjon? Trenger du å dele informasjon? På UiO har vi hatt Lagringsguiden en stund nå, og nå kommer også Delingsguiden.

hender som deler dokumenter, div illustrasjoner av deling

Hvorfor guider om lagring og deling?

Alle som håndterer data og informasjon er ansvarlig for at den håndteres og behandles riktig. Data i denne sammenhengen er som regel innholdet i dokumenter, opptak, bilder eller annet som inneholder informasjon. Informasjonen kan inneholde så mangt, og all informasjon må behandles på riktig måte, alt ettersom hva den er.

Inneholder informasjonen data med beskyttelsesbehov, for eksempel persondata, kan den ikke lagres og deles hvor som helst. For å hjelpe til med å finne ut hva slags data vi har med å gjøre, har UiO laget en guide for klassifisering av data og informasjon. Vi deler inn data og informasjon i fire klasser: Grønn (åpen), Gul (begrenset), Rød (fortrolig) og Svart (strengt fortrolig). Lagrer eller deler du informasjon feil, kan informasjon med beskyttelsesbehov komme på avveier, med de følgene det har.

Lagringsguiden

Lagringsguiden har vi hatt på UiO en stund. Den beskriver i hvilke systemer og programmer du kan lagre informasjon, og den er basert på informasjonsklassene som er beskrevet over. Her kan du enkelt sjekke hvor du kan lagre informasjon lovlig og trygt på UiO. Kan du, for eksempel lagre informasjon som er klassifisert som Rød (fortrolig) i Canvas og på OneDrive? Svaret du finner i Lagringsguiden, og det svaret er nei. I guiden finner du også enkelt fram til hvor du kan lagre slik informasjon i stedet.

Og nå – Delingsguiden

Ja, nå er også Delingsguiden her. Den baserer seg på de samme informasjonsklassene som Lagringsguiden, men den beskriver hvordan og hvor du lovlig og trygt kan dele informasjon. For vi lever og jobber ikke i et tomrom, og vi deler informasjon hele tiden, både for samskriving, for å få tilbakemeldinger og for å rapportere og mye mer. Så, skal du dele informasjon går du først til guiden for klassifisering av data. Når du har avgjort hvilken klasse informasjonen du vil dele tilhører, går du videre til delingsguiden og og finner ut hvordan og hvor du kan dele den. Det er populært å dele dokumenter på Teams, men har du Rød eller Svart informasjon, forteller delingsguiden deg at da må du finne et annet sted å dele. Over Zoom kan du dele informasjon opp til Rød klasse, men data som er klassifisert som Sort, er det kun TSD (Tjenester for sensitive data) du kan bruke for deling.

Se også:

Hvis du har innspill til Delingsguiden, Lagringsguiden eller guiden for klassifisering av data og informasjon, tar vi gjerne imot det på e-post til it-sikkerhet@uio.no.

Publisert 3. okt. 2023 16:32 - Sist endret 3. okt. 2023 16:32