English version of this page

Sikker oktober på UiO

Oktober er måneden for IT-sikkerhet på UiO. Da setter IT-avdelingen i gang Sikker oktober, og kommer med gode tips og nyttige arrangementer, og ønsker at alle tenker gjennom egen sikkerhet én eller to ganger ekstra.

Synlig hovedkampanje

I år er hovedkampanjen svært synlig. – Det gjelder å spisse budskapet for å nå fram, så i år er hele nettstedet vårt rett og slett sju råd for bedre sikkerhet på digital flater, sier UiOs IT-sikkerhetssjef Espen Grøndahl. – Vi ønsker å nå alle, både ansatte og studenter, med disse sju gode rådene, og de vises på infoskjermer over hele UiO i oktober. Hvis alle følger rådene, er sjansen for bli utsatt for hacking, sosial manipulering og tyveri av persondata, betydelig redusert for hver enkelt, og UiO blir også et digitalt tryggere sted, forklarer Grøndahl.

Nasjonal sikkerhetsmåned

Sikker oktober på UiO arrangeres hvert år i forbindelse med Nasjonal sikkerhetsmåned fra NORSIS (Norsk senter for informasjonssikring). Formålet er å øke engasjementet, bevisstheten og kunnskapen om digital sikkerhet, både i befolkningen og i virksomheter. Årets tema nasjonalt er sosial manipulering, en teknikk der kriminelle utnytter sosiale medier, e-post, tekstmeldinger, telefonsamtaler og andre digitale kanaler for å kontakte potensielle ofre med svindel, kontokapring og tyveri av informasjon og personopplysninger som hensikt. Ofte er målet deres er å overbevise deg om at du må handle raskt eller dele sensitiv informasjon for å unngå problemer eller dra nytte av en tilsynelatende god mulighet.

IT-sikkerhetssjef Grøndahl synes temaet for den nasjonale sikkerhetsmåneden er viktig: – Ved å gjøre kjent teknikkene svindlerne bruker for å lure oss, blir det færre som lar seg manipulere og det digitale livet blir sikrere. Det er viktig at folk kjenner til farene som finnes der ute, for da blir det enklere å unngå dem.

Flere arrangementer på UiO

I forbindelse med Sikker oktober er det også flere arrangementer. Alle ansatte og studenter oppfordres til å sette av en dag, eller et par timer fordelt på flere dager, til å gå gjennom og slette gamle dokumenter. Dette er et viktig sikkerhetstiltak, for vi vet at jo flere dokumenter vi har liggende, jo større sjanse er det for at noe er lagret feil og opplysninger kommer på avveie.

I tillegg er det tre arrangementer for de IT-ansatte. To av dem har hovedfokus på sikkerhet i utvikling og for utviklere. Her blir det erfaringsdeling på tvers av utviklerteam på UiO og det blir også besøk fra NAV IT som deler av sine erfaringer. I tillegg blir det et arrangement for alle IT-ansatte der IT-sikkerhet og IT-siden av personvern blir tatt opp, med innledninger om passordhacking og gode passord, sikker bruk av kunstig intelligens og et dypdykk i UiOs LSIS, Ledelsessystem for informasjonssikkerhet.

→ Se Sikker oktober-nettsiden
med de sju tipsene for digital sikkerhet og inngang til kampanjen for å rydde i gamle dokumenter.
Publisert 12. okt. 2023 10:38 - Sist endret 12. okt. 2023 14:07