PSY4202 – Nevrokognitiv utvikling
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet gir kunnskap om hvordan den nevrale og kognitive utviklingen forløper fra spedbarnsalderen til tenårsperioden i normal utvikling såvel som i forhold til barn som opplever omsorgssvikt. Du vil få en innføring i de viktigste teoriene i forhold til nevrokognitiv utvikling. Områder som oppmerksomhet, eksekutive funksjoner, persepsjon, hukommelse, og sosial kognisjon vil bli belyst i et utviklingsperspektiv. Emnet vil reflektere biologiske aspekter i utviklingen, miljørelaterte temaer og deres kritiske samspill for nevrokognitiv utvikling.
Hva lærer du?
Kunnskapsmål:
Du skal kunne:
- Gjøre rede for de teoretiske hovedretningene innenfor kognitiv utvikling
- Presentere hvordan teoriene kan anvendes i praksis
- Gjengi de kognitive kjennetegnene for ulike typiske utviklingstrinn og noe om variasjoner mellom barn på samme alderstrinn
- Gjøre rede for de basale prinsippene for måling av barns kognitive utvikling
- Kjenne til test-teori og en spesifikk test
- Redegjøre for elektroencefalografi (EEG) og Eye-tracking (ET) som metoder
Ferdighetsmål:
Du skal kunne:
- Sette kognitiv utvikling inn i et anvendt område; omsorgssvikt.
- Diskutere hvordan ulike menneskesyn kan knyttes opp mot de ulike teoriene om kognitiv utvikling
- Gjennomføre et eksperiment fra kalibrering til testing av en person
- Administrere og skåre en test
- Effektivt gjennomgå forskningsartikler
- Gjennomføre et EEG-eksperiment og analysere EEG data ved hjelp av standard programvare
Generell kompetanse:
Du vil få:
- Erfaring i å delta i faglige diskusjoner og få trening i å formidle dine refleksjoner
- Større bevissthet i forhold til egne holdninger til og perspektiver på utvikling
- Trent opp din evne til kritisk refleksjon rundt forskningen innenfor feltet
- En forståelse av metodiske begrensninger og muligheter knyttet til verktøyet du læres opp i
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emnet er obligatorisk for studenter på Masterprogrammet i psykologi, studieretning utviklingspsykologi. Det tilbys ikke til andre studenter.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.
Undervisning
Undervisningen går over 6 uker. Fem av gangene er forelesninger med tilhørende seminarer. Den siste undervisningsdagen skal studentene presentere en prosjektoppgave som tar utgangspunkt i et av de temaene som er gjennomgått på kurset, og som de også skal skrive en eksamensoppgave på. Seminarene deles inn etter valgt tema (3 grupper).
I det første seminaret vil artikler bli diskutert. Her deles gruppen opp i to.
Ved tre av seminane vil studentene få innføring i henholdsvis EEG, øyenbevegelsestesting (ET) og en utviklingsvurdering. I disse praktiske seminarene deles studentene inn i to mindre grupper. Den siste gangen skal oppgavene framføres i stor gruppe.
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Oppgave på minimum 3000 ord. Oppgaven skal ta utgangspunkt i et av temaene som er gjennomgått i undervisningen.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Be om begrunnelse på karakter i dette emnet
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.