Søk i RT - Wildcard

Wildcard symbol i RT er '%', denne kan erstatte alt vi er usikker på. På denne siden vil du kunne finne oversikt over hvordan man kan benytte seg av dette når man ønsker å finne bestemt informasjon.

Generelle regler

Dersom man er usikker hva man egentlig leter etter, er det veldig greit å erstatte noen deler av søkefrasen med %. Dersom man velger å søke på f.eks %Fronter%, så vil man få avhengig hva man har valgt å søke (RealName, Username etc.) alle treff hvor det er noen ord før Fronter og deretter etterfulgt av noe mer.

Hvis man velger å søke på Fronter%, vil man få alle søk som begynner med Fronter, og blir etterfulgt av noe mer. Det samme gjelder, bare omvendt for %Fronter.

OBS! Søket tar ikke hensyn til store og små bokstaver.

1. Dersom du husker ikke hele navnet til innsenderen:

Det hender at man husker navnet til vedkommende, men ikke hele - derfor er det greit å skrive %Per%, isteden for Per. På denne måten søker man litt bredere, men det betyr ikke at det er bedre for oss, å få flere sider med søkeresultater. Det er lurt å begrense søket sitt, f.eks til en bestemt periode, konkret dato eller kø.

La oss starte med å spesifisere navet til innsenderen:

  • Gå til Search >> Tickets >> New Search
  • Velg Requestor RealName og skriv nanvet du vil søke på f.eks %Per%, legg til argumentet ved å trykke på Add these terms.

Legg til søk

 

 

 

2. Dersom du husker ikke hele tittelen til henvendelsen:

Av og til husker man ting som tittelen på henvendelsen, dersom du gjør det kan du søket på dette.

  • Gå til Search >> Ticket >> New Search. Skriv søkefrasen under Subject  f.eks %brukerinfo%, legg til argumentet.

Søk brukerinfo

3. Hvordan begrense søket?

For å begrense søket til fornuftig antall sider som vi kan eventuelt kikke på, kan det være lurt å spesifisere noen kriterier:

3.1 Dato

Det kan være lurt å begrense søket til en bestemt dato eller periode dersom du ikke er helt sikker på når saken ble opprettet eller sist oppdatert. Husk at du istedenfor dato kan du også bruke relativ tidsangivelse på engelsk - altså -1 day, -2 months. Dermed kan du f.eks. søke på saker opprettet de siste to dagene via Created > '-2 days'.

  • Hvis du er sikker på når saken har vært opprettet kan du velge Created + on + en bestemt dato - legg til argumenter til søket ditt.

Legg til dato i søket

  • Dersom du er usikker når saken har blitt opprettet etc. kan du også søke i en bestemt periode. I dette tilfellet vil du benytte deg både av before og after. La oss anta at du har lyst å søke på saker opprettet i periode fra 15 september til 15 oktober. Hvis vi oversetter disse kriteriene til RT, betyr det at vi har lyst å finne saker som er opprettet etter 1 januar og før 7 april. 

Søk dato for søk etter dato

Sett dato for søk fra tid

Resultet er:

Resultat av søkekriterier

  • Tidligere eksempler dekket saker hvor vi spesifiserte når de ble sist Opprettet, RT sin Query Builder gir også mulighet til å spesifisere andre kriterier som når saken har blitt sist oppdatert eller lukket:  

Søke i et begrenset tidsrom

3.2 Person

Når man kjenner til hvem som har oppdatert eller lukket eller opprettet saken, gir det oss også mulighet til å begrense søket.

  • Velg passende alternativ for deg og skriv brukernanvet til vedkommende, husk å legge til kriteriet til søket ditt!

Eier for treff i søket

3.3 Kø og status

Det hender at man vet i hvilken kø saken ligger og hva slags status den har. Dersom du vet at saken liger i køen XX og er løst - utnytt det og spar tid!

  • Når du har valgt passende kø, husk å legge til alternativet.

    Eventuellt velg nødvendig kø

     

 

  • Du kan også velge hva slags status en sak skal ha:

Eventuelt velg status på sak

Av karolmat
Publisert 6. nov. 2015 13:46 - Sist endret 7. apr. 2022 10:45