English version of this page

Betale for utskrift, sjekke kvote, sjekke saldo og sjekke historikk

Her finner du informasjon om hvordan du bruker utskrift.uio.no for å fylle på kvoten din. Eller WebPrint/print.uio.no for å sjekke kvoten, sjekke saldo og hvordan du kan se historikken din.

Viktig info:

Når du fyller på kvoten din, må du vente til neste tidlig morgen før du ser at kvoten din er oppdatert. Dette kommer av at UiO fortsatt bruker gammel betalingsløsning, som må synkronisere kvoten til nytt system.

Du vil i tillegg kunne oppleve at du har mer i kvote på utskrift.uio.no (betalingsløsning/gammelt system) enn du har på print.uio.no (nytt system). Dette fordi nytt system ikke lenger synkroniserer kvoten mot gammelt system. Du må derfor forholde deg til kvoten du har på print.uio.no som viser korrekt kvote, dette selv om utskrift.uio.no viser at du har mer i kvote.

Skulle du fortsatt oppleve at du ikke ser din oppdaterte kvote kan du ta kontakt med IT-hjelp. Kontaktinformasjonen finner du lengre ned på denne siden.

Bruk selvbetjeningsportalen for utskrift

Betale for utskrifter / fylle opp utskriftskvoten

  • Logg inn i portalen for påfyll av kvote

    • Trykk på lenken ovenfor eller gå til utskrift.uio.no.

    • Logg inn med ditt UiO-brukernavn og passord.

  • Trykk på ePay

    • Trykk på ePay-knappen i hovedskjermbildet.

  • Fyll inn ønsket beløp

    • Feltene for Navn og E-post vil være forhåndsutfylt med din informasjon.

    • Skriv inn beløpet du vil fylle på kontoen med, i Beløp i NOK-feltet.

    • Klikk på Godkjenn.

    • pengepverføring

       

  • Gå til betalingen

    • Når du har klikket på Godkjenn, blir du videresendt til nets-applikasjonen, som er en mye brukt betalingsløsning i Norge.

    • Brukersted er Universitetet i Oslo, og beløpet skal være likt det du fylte ut i forrige dialog.

    • Velg hva slags kort du skal bruke, og klikk på Neste.

    • betalingsmåte

       

  • Fyll inn påkrevd informasjon

    • Fyll ut kortnummer og annen påkrevd informasjon om kortet du skal bruke.

    • Trykk så på Betal.

    • kortinformasjon

       

  • Bekreft betalingen

    • Velg om du vil bekrefte med BankID (brikke), BankID på mobil eller med SMS-kode.

    • bankid

       

  • Gjennomfør betalingen

    • Bekreft betalingen med ønsket metode, og du blir videresendt til resultatsiden.

    • Hvis du nå sjekker saldo for utskriftskontoen din, ser du at beløpet du valgte er satt inn, og at tilgjengelig beløp har økt tilsvarende.

    • Bildet kan inneholde: font.

Dersom du ikke kan, eller ønsker, å bruke kredittkort, kan du kjøpe gavekort som for eksempel Paygoo. Disse kan fylles opp med et beløp på mellom kr 200 og kr 2 000.

Sjekke saldo og historikk

  • Logg inn i WebPrint

    • Trykk på lenken ovenfor for å gå til WebPrint, eller gå til print.uio.no.

    • Logg inn med ditt UiO-brukernavn og passord.

    •  

  • Sjekk saldo/kvote

    • Når du først logger inn vil du komme til forsiden, her vil du se din saldo/kvote som du har tilgjengelig.

    •  

       

  • Sjekke transaksjonshistorikken

    • I menyen til venstre velg Transaksjonshistorikk.

      •  

    • Her vil du se alle dine transaksjoner, inkludert dine utskriftsjobber og justeringer av kvote/påfyll av kvote som har kommet inn.

      •  

Ofte stilte spørsmål

Jeg har fylt på kvoten min, hvorfor ser jeg ikke oppdatert kvote i det nye utskriftssystemet?

Dette kommer av at det gamle utskriftssystemet må synkronisere kvoten din til det nye utskriftssystemet. Dette er en synkronisering som finner sted hver morgen, du må derfor vente til synkroniseringen er gjennomført.

Skulle du fortsatt oppleve at kvoten din ikke blir synkronisert kan du ta kontakt med IT-hjelp som kan hjelpe deg videre. Du finner kontaktinformasjonen lengre ned på siden.

Jeg har ubrukt kvote og slutter ved UiO, får jeg tilbakebetalt kvoten min?

Nei, slutter du ved UiO og har selv betalt for å fylle på kvoten vil du ikke få tilbakebetalt resterende kvote som ikke er brukt opp. Du må derfor selv sørge for at du fylle på en kvote som du vet at du kan bruke opp. 

Søk i veiledningene
Kontakt brukerstøtte:

Ring oss

Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.

Telefonnummer: 22 84 00 04

Send inn sak til oss

Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.

Gå til e-post

Book et videomøte over Zoom

Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.

Book et videomøte

Chat med oss

Vår chat er bemannet mellom 09:00 og 16:00 på hverdager.

Åpne chat
Publisert 25. juni 2021 09:05 - Sist endret 21. mai 2024 14:41