Stipendutlysning vår 2024

Forumet utlyser nå stipender, med søknadsfrist 1. juni. Hjelp oss gjerne ved å spre dette informasjonsbrevet til personer dette kan være relevant for.

Forum for vitenskapsteori utlyser inntil 4 stipender til masterstudenter, som skriver masteroppgave innenfor vitenskapsteori. Masterstipend er fastsatt til 25.000 NOK. Stipendmottakere vil få tilgang til forumets nettverk og kompetanse. Begrepet "vitenskapsteori" forstås her i en vid forstand, som en samlebetegnelse på ulike typer forskning på forskning, eksempelvis vitenskapshistorie, vitenskapsfilosofi, vitenskapssosiologi, vitenskapsetikk, forskningspolitikk, og vitenskap- og teknologistudier.

Fristen for innsendelse av søknad er 1. juni 2024.

Hvem kan søke?

Masterstipend kan søkes av masterstudenter ved UiO som skriver masteroppgave med vitenskapsteoretisk innhold (alle fagdisipliner).

Individuelle stipend utbetales i tråd med UiOs retningslinjer for stipendutbetaling: https://www.uio.no/for-ansatte/ansettelsesforhold/utbetalinger/stipend/

Hvordan søke?

Søknaden sendes som én pdf per email til styrets sekretær, Naïd Mubalegh (naid.mubalegh@ibv.uio.no), innen vår søknadsfrist: 25. november.

Søknaden må inneholde:

·      Opplysninger om navn, adresse, telefon, e-post og studiested.

·      Oppdatert CV.

·      En prosjektbeskrivelse med tittel, introduksjon, og beskrivelse av tema, teori og metode, samt en tidsplan. Maks 2000 ord. Det er også ønskelig at det beskrives hvordan stipendet vil hjelpe aktiviteten. Prosjektets vitenskapsteoretiske relevans må begrunnes. Vitenskapsteori forstås her som beskrevet på våre websider, og inkluderer IKKE fagspesifikk metodikk.

·       Karakterutskrift fra Universitetet og anbefalingsbrev fra veileder.

Hva forventer vi?

Stipendmottaker forplikter seg til å skrive, og levere inn til bedømmelse, en vitenskapsteoretisk masteroppgave. Stipendmottaker kan bli bedt om å presentere resultat av arbeidet for styret i Forum for vitenskapsteori.

Publisert 27. okt. 2022 10:46 - Sist endret 26. apr. 2024 18:12