Forskningsaktuelt - Side 2

Publisert 6. juli 2018 16:25

Forskere har funnet ut hva som skjer når normale celler utvikler seg til brystkreft. Funnet kan føre til mer skreddersydd behandling, med riktig behandling i riktig dose til riktig pasient.

Norgeskart som fylkesvis viser andelen pasienter som harb fått lindrende strålebehandling
Publisert 22. juni 2018 10:31

Uhelbredelig syke kreftpasienter får ulikt tilbud om lindrende strålebehandling, avhengig av både hvor de bor og av andre sosiale faktorer. – Slike forskjeller bør vi ikke se i Norge, sier lege og forsker Linn Merete Åsli.

Sovende baby
Publisert 19. juni 2018 12:37

Denne saken ble først publisert 31. mai 2011, republisert 2018.

Professor Marianne Thoresen har fått internasjonal anerkjennelse for en revolusjonerende behandling som forhindrer nerveskade etter oksygenmangel hos nyfødte. Nå er hun tilbake ved Institutt for medisinske basalfag, der hun startet sin forskerkarriere for 35 år siden.

Publisert 18. juni 2018 14:32

I løpet av det neste halvåret skal 67 studenter jobbe på forskningsprosjekter med sommerstipend fra UiO:Livsvitenskap. Ved Naturhistorisk museum er bachelorstudenten Marius F. Maurstad allerede i full sving med sitt prosjekt. Han studerer biller på molekylnivå for å forstå hvordan klimaendringer påvirker utbredelse og evolusjon, og i verste fall utryddelse, av arter – drømmejobben ifølge ham selv.

Publisert 12. juni 2018 13:37

Forskere har funnet en ny måte å lage influensavaksiner på. Dette kan gi oss bredere beskyttelse mot flere influensatyper.

Person får vaksinesprøyte i armen
Publisert 1. juni 2018 15:04

Vennligsinnede bakterier kan være en potensiell vaksine mot pneumokokkinfeksjoner, som forårsakes av bakterien Streptococcus pneumoniae.

Publisert 30. mai 2018 13:13

Moderne plantevernmidler skader sentralnervesystemet til bier og humler. Da mister de både retningssansen og arbeidskapasiteten.

Illustrasjon av hvordan vennligsinnet bakterie beskytter mot sykdomsfremkallende bakterie.
Publisert 29. mai 2018 15:15

Vennligsinnede bakterier beskytter luftveiene mot sykdomsfremkallende bakterier, og har et potensiale for å bli brukt til vaksine mot farlige bakterier.

To kvinnelige forsker i laboratorium
Publisert 16. mai 2018 13:41

Forskning på lukt og smak er et relativt nytt felt i Norge, men forsker Preet Bano Singh ved Det odontologiske fakultet viser vei i dette landskapet.

Publisert 15. mai 2018 13:21

Siden slutten av attenhundretallet er en rekke bier og humler utryddet fra den norske faunaen.

Figur av fettstoffer/lipider
Publisert 3. mai 2018 16:52

Bakterier fra munnhule og tarm, såkalte Bacteroidetes, kan bidra til åreforkalkning gjennom avleiring i årene av fettstoffer fra disse bakteriene.

Forstørret foto av bakterier på blodskål.
Publisert 27. apr. 2018 13:40

Utveksling av gener med andre bakterier, og ombytting av disse genene hos bakterien Porphyromonas gingivalis, kan være årsaken til at stammer med ulik gensammensetning har forskjellig evne til å fremkalle sykdom.

Koloskop
Publisert 24. apr. 2018 11:55

Tarmkreftscreening med sigmoidoskopi reduserer både forekomst og dødelighet av tarmkreft blant menn, men hos kvinner er det liten eller ingen effekt. Det viser en ny studie fra forskere ved Kreftregisteret og Universitetet i Oslo, publisert i Annals of Internal Medicine i dag.

Publisert 16. apr. 2018 12:56

Forskere har nå identifisert 72 nye genetiske varianter som gir høy risiko for å utvikle sykdommen.

Publisert 1. apr. 2018 20:37

At organismene ble flercellete og dannet grunnlag for avansert liv, har en skyggeside: Kreft.

Publisert 21. feb. 2018 09:59

Vanlige blodprøver kan bare tas av personer med spesiell utdanning, men hvem som helst kan bruke en enklere teknikk med tørket blod. Cecilie Rosting og forskere ved Farmasøytisk institutt ved UiO gjør det mulig å bruke den gamle teknikken på nye felt.

Bilde av en kikkhullsoperasjon
Publisert 13. feb. 2018 15:40

Kreftsvulster som sprer seg til leveren er den vanligste dødsårsaken ved tarmkreft. Nå viser forskning at kikkhullskirurgi gir bedre resultater på behandling av leversvulster enn vanlige operasjoner.

Et nærbilde av et øye, blått med mørkt øyenbryn
Publisert 8. feb. 2018 12:15

Hvis du er plaget med tørr munn, er det en risiko for at du i tillegg sliter med tørre øyne. Og det kan være fettkjertlene i øyelokket som er problemet.

Røntgenbilde av rotfylt tann
Publisert 2. feb. 2018 11:56

En av de viktigste årsaker til at rotfylling av tenner ikke lykkes, er manglende desinfeksjon av rotkanalene eller urent utstyr. Det oppstår en infeksjon på rotspissen av tannen, og den må rotfylles på nytt.

Publisert 25. jan. 2018 08:43

Musikkforsker har laget et dataprogram for å måle bevegelsene til dansere. Nå bruker medisinere verktøyet hans til å avsløre om små babyer har cerebral parese.

Publisert 5. jan. 2018 14:16

Det digitale verktøyet ble utviklet av musikkforskeren Alexander Refsum Jensenius. Nå brukes det også for å forske på ADHD og for å diagnostisere cerebral parese hos barn.

Bilde av tenner i en munn, der den ene fortanna skulle stått er det et tomrom, og et implantat stikker synlig opp av tannkjøttet.
Publisert 14. des. 2017 10:05

Molekyler som blant annet kan forårsake kreft kan få en ny, helsebringende rolle. Nå er forskere her ved fakultetet på sporet av hvordan «radikalene» kan tas i bruk til å hindre problemer rundt implantater og bidra til at de holder seg stabile.

Publisert 22. nov. 2017 13:48

Sekunder kan utgjøre forskjellen mellom liv og død ved en overdose. Med nalokson i nesesprayform blir det enklere for venner og pårørende å hjelpe.

Publisert 22. nov. 2017 13:02

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til oppklaring av hvordan cellen holder mitokondriene i orden​

En jente og en gutt
Publisert 20. nov. 2017 10:43

Hva om du nesten aldri drikker brus eller spiser noe surt, men allikevel opplever å få syreskader på tennene? Har genene noe å si? Og har det noen betydning om du er gutt eller jente?