Forskningsaktuelt - Side 3

Forstørret foto av bakterier på blodskål.
Publisert 27. apr. 2018 13:40

Utveksling av gener med andre bakterier, og ombytting av disse genene hos bakterien Porphyromonas gingivalis, kan være årsaken til at stammer med ulik gensammensetning har forskjellig evne til å fremkalle sykdom.

Koloskop
Publisert 24. apr. 2018 11:55

Tarmkreftscreening med sigmoidoskopi reduserer både forekomst og dødelighet av tarmkreft blant menn, men hos kvinner er det liten eller ingen effekt. Det viser en ny studie fra forskere ved Kreftregisteret og Universitetet i Oslo, publisert i Annals of Internal Medicine i dag.

Bilde av en kikkhullsoperasjon
Publisert 13. feb. 2018 15:40

Kreftsvulster som sprer seg til leveren er den vanligste dødsårsaken ved tarmkreft. Nå viser forskning at kikkhullskirurgi gir bedre resultater på behandling av leversvulster enn vanlige operasjoner.

Bilde av tenner i en munn, der den ene fortanna skulle stått er det et tomrom, og et implantat stikker synlig opp av tannkjøttet.
Publisert 14. des. 2017 10:05

Molekyler som blant annet kan forårsake kreft kan få en ny, helsebringende rolle. Nå er forskere her ved fakultetet på sporet av hvordan «radikalene» kan tas i bruk til å hindre problemer rundt implantater og bidra til at de holder seg stabile.

Publisert 22. nov. 2017 13:48

Sekunder kan utgjøre forskjellen mellom liv og død ved en overdose. Med nalokson i nesesprayform blir det enklere for venner og pårørende å hjelpe.

En jente og en gutt
Publisert 20. nov. 2017 10:43

Hva om du nesten aldri drikker brus eller spiser noe surt, men allikevel opplever å få syreskader på tennene? Har genene noe å si? Og har det noen betydning om du er gutt eller jente?