Forskningsaktuelt - Side 3

Publisert 15. nov. 2017 11:11

Hudceller kan bli til nye øyenceller eller hjerneceller, blodceller til nye muskelceller eller hjerteceller. Uhelbredelige sykdommer er kanskje ikke lenger det – uhelbredelige

Publisert 7. nov. 2017 09:11

Kvinner som sliter med psykiske problemer under svangerskapet, kan ta det med ro. At mor har angst mens hun går gravid, betyr ikke at barnet får psykiske problemer.

Publisert 6. nov. 2017 08:21

Flercellete dyr, som deg og meg, er genetisk sett mye likere encellete organismer enn tidligere antatt.

Publisert 1. nov. 2017 08:46

For første gang i historien er det nå mulig å finne den genetiske forklaringen på formen til encellete alger. Resultatet kan gi et helt nytt innblikk i cellenes indre liv.

Publisert 31. okt. 2017 09:14

For halvannen milliard år siden slo to bakterier seg sammen og dannet energimotoren i cellene våre. Uten denne sjenerøse handlingen hadde ikke det moderne livet på Jorda vært til.

Publisert 20. okt. 2017 16:19

Hvordan oppfatter og bruker mennesker ulike typer rytmer? En nysgjerrig kunnskapsminister besøkte Musikklaben på Universitetet i Oslo.

Munn som viser tannregulering
Publisert 20. okt. 2017 11:11

Et problem med tannregulering kan være at tennene ikke blir stående som planlagt etter reguleringen.  Kan et protein hindre at tenner flytter seg i munnen?

Microskopi av Streptococcus pneumoniae
Publisert 19. okt. 2017 21:59

Ny forskning avslører bakterienes interne kamp om makten. Resultatet kan bli bedre vaksiner

En tidligere pasient på toppen av et fjell
Publisert 19. okt. 2017 12:19

En hjertetransplantasjon kan oppleves som å få livet i gave på nytt. Men din fysiske form etter operasjonen er helt avgjørende for hvordan det går med deg i etterkant.

Ruth Prince får blomster fra instituttleder
Publisert 18. okt. 2017 11:56

Ruth Prince er en av seks forskere i Norge som får årets tildeling av prestisjetunge ERC Starting Grant. Prosjektet er en antropologisk studie av hvordan «Universal Health Coverage» påvirker og brukes av politikere, byråkrater og borgere i tre Afrikanske land.

Publisert 22. aug. 2017 04:00

Det finnes bare 44 milligram av verdens sjeldneste grunnstoff -astat - på Jorda. Nå skal astat brukes til å behandle kreft med spredning.

Illustrasjonsbilde av et barn som holder to is i hånden
Publisert 7. aug. 2017 10:23

Vi blir mer og mer usikre på hva slags fett, og hvor mye av det vi bør spise. Her er de nye kostrådene om fett, hvilken type og mengde, som er best for barn.

Publisert 23. juni 2017 13:33

Forskere har utviklet en ny genetisk test som kan forutsi hvilken alder vi får Alzheimers sykdom. Testen kan bidra til målrettet forebygging og behandling av sykdommen.

Publisert 20. juni 2017 14:58

I fremtiden kan man skreddersy kreftbehandling til deg og dine gener. Jian Gao er en av bidragsyterne til fremtidens kreftbehandling

Publisert 12. juni 2017 08:13

Omlag 32 millioner barn kommer underernærte til verden hvert år. Mødrene har ikke fått tilstrekkelig og bra nok mat i svangerskapet til å bygge et nytt menneske.

Portrettbilde av Tor Paaske Utheim
Publisert 8. juni 2017 14:39

Tre forskere fra Universitetet i Oslo er med i et konsortium som får fire millioner Euro fra EUs rammeprogram Horizon 2020. Én av dem er ODs professor Tor Paaske Utheim.

Foto av en skål med streptococcus pneuoniae bakterier som holdes opp av en hånd med blå hanske.
Publisert 6. juni 2017 13:10

Tenk hvis vi kunne snakke med bakterier og fortelle dem hva de skal, og kanskje enda bedre: hva de ikke skal gjøre! Det er ikke langt fra framtidsscenariet en forskergruppe ved Institutt for oral biologi jobber mot.

Publisert 29. mai 2017 13:48

Størrelsen på hjerteinfarktet er den viktigste faktoren for hvordan det går med pasientene i etterkant. Ny forskning viser at størrelsen kan reduseres ved bruk av betennelsesdempende medisiner.

Publisert 15. mai 2017 08:36

For seks år siden døde Steve Jobs av en sjelden form for bukspyttkjertelkreft – som også rammer 40 nordmenn hvert år. Ny forskning viser at kirurgi kan forlenge levetiden.

portrett
Publisert 9. mai 2017 16:10

Hvordan påvirker epigenetikk tidlig fosterutvikling og hva betyr det for menneskets reproduksjon? En ny tverrfaglig forskergruppe har fått midler fra UiO:Livsvitenskap på dette temaet. Kari Nyheim Solbrække og en filosof skal studere de bio-etiske sidene ved forskningen i gruppen.

Bilde av de tre forskerne som mottok pris for fremragende forskning, oppstilt smilende med diplomer og blomster i hendene.
Publisert 5. mai 2017 16:22

Tor Paaske Utheim, professor II ved Institutt for oral biologi, vart tildelt pris frå Oslo Universitetssjukehus for framifrå forsking fredag 5. mai.

Publisert 5. mai 2017 10:13

Menneskeskapte miljøgifter, torskens unike immunsystem, fosterutvikling, menneskets genetiske historie, persontilpasset kreftbehandling og ny teknologi både til behandling av sykdom og til rensing av miljøgifter. Det er noe av det som skal under lupen i sju nye konvergensmiljø ved Universitetet i Oslo.

Publisert 5. mai 2017 07:52

Det første norske forskningsarbeidet om kommersiell surrogati er fullført.

Publisert 4. mai 2017 13:26

Persontilpasset kreftmedisin og menneskets genetiske historie. De er tema for de to siste konvergensmiljøene som får støtte fra UiO:Livsvitenskap. Med dette er listen over de sju konvergensmiljøene som får støtte i 2017, komplett.

Publisert 4. mai 2017 07:46

Cellene som produserer beskyttande antistoff i tarmen, lever i fleire tiår – mest sannsynleg heile livet, og ikkje berre nokre få dagar, som forskarane hittil har trudd.