English version of this page

Nyhetsbrev fra UiO:Livsvitenskap november 2019

Oslo Life Science-konferansen 10.–13. februar 2020

Bli med når Oslo Life Science-konferansen har 5-årsjubileum i 2020! Fire dager med arrangement om helseforskning, helsenæring, miljøforskning og bærekraft for alle som er interessert i forskning, utdanning, innovasjon, næringsliv og politikk innen livsvitenskap. I 2020 har vi flere arrangementer for et allment publikum. Vi lanserer program med innledere fortløpende framover. Påmeldingen til enkeltarrangementer åpner i desember og januar. Konferansen er gratis og åpen for alle.

Utlysninger fra UiO:Livsvitenskap

Tildelinger gjennom UiO:Livsvitenskaps åpne utlysning

Illustrasjonbilde åpne utlysninger.Flere har fått støtte fra UiO:Livsvitenskaps åpne utlysning deriblant kjernefasiliteter som skal posisjonere seg fram mot det kommende Livsvitenskapsbygget; Senter for bioinformatikk; The Lancet One Health Commision, som ledes av Senter for global helse; og Halos (Hanseatic League of Science – interconnecting infrastructures for life science research and innovation).

Arrangement med støtte fra UiO:Livsvitenskap

Nytt om konvergensmiljøene

UiO:Livsvitenskap finansierer 14 tverrfaglige forskningsgrupper – konvergensmiljø – som skal løse store samfunnsutfordringer innen helse og miljø. De har fått stipendiat- og postdoktorstillinger samt driftsmidler.

Årlig samling

Gruppearbeid konvergensmiljø7. november gikk den årlige samlingen for konvergensmiljøene av stabelen. Erfaringsutveksling om tverrfaglig samarbeid og innspill til den forestående evalueringen av ordningen med konvergensmiljø stod på programmet.

Tverrfaglig innsats om brennende tema

Samwel NtapantaKonvergensmiljøet AnthroTox samler krefter fra natur- og samfunnsvitenskap for å kartlegge skadevirkningene av elektronisk avfall på miljø og helse. Les intervju med blant andre stipendiat Samwel Ntapanta.

Annet nytt som involverer UiO:Livsvitenskap

Få din egen helsementor!

Er du gründer innen helse? Trenger selskapet hjelp til å skyte fart? Sammen med norske helseklynger og inkubatormiljøer tilbyr nå Innovasjon Norge for første gang helsementorer – både nasjonalt og internasjonalt. UiO:Livsvitenskap er én av samarbeidspartnerne. Les mer om ordningen på nettsiden til Innovasjon Norge.

Forskere vil kartlegge DNA-et til alle Jordens arter før det er for seint

Hensikten med i det verdensomspennende Earth Biogenome Project er å bevare økosystemer og det biologiske mangfoldet, samt å skape en bærekraftig bioøkonomi. Norske forskere står klare til å ta ansvar for dyr, planter, fisk, sopp og fugler med spesiell betydning for Norge. Forskere fra hele landet, inkludert UiO:Livsvitenskaps direktør Carl Henrik Gørbitz, har skrevet kronikk om prosjektet. Les kronikken i Aftenposten

Sølv til UiO-studenter som lager solceller av bakterier

Studentene fra UiO som deltok i den internasjonale konkurransen i syntetisk biologi (iGEM), fikk sølvmedalje for solceller de har laget av bakterier. Studentene blir nå de første som skal gjennom UiO:Livsvitenskaps biomakerspaceordning

Nytt om Livsvitenskapsbygget

– Kunsten skal holde internasjonalt, høyt nivå

Kunstprosjektet ved det nye Livsvitenskapsbygget ved UiO er like stort og ambisiøst som byggverket selv. Les intervju med kuratorene på KOROs nettside.

Symbol UiO:LivsvitenskapMeld deg på nyhetsbrevet.

Følg UiO:Livsvitenskap på Twitter.

Personvernerklæring UiO:Livsvitenskaps nyhetsbrev.

Av Norunn K. Torheim