God utdanningskvalitet krever samarbeid

–  Utdanning er noe av det mest komplekse vi driver med på universiteter og høgskoler, sa senterleder Bjørn Stensaker på DIKUs høstkonferanse i Tromsø.

Foran over 30 norske utdanningsinstitusjoner snakket han bl.a. om behovet for å se på aktiviteter og målsetninger på tvers av organisasjonen, ikke bare i den hierarkiske retningen. I dagens utdanninger blir det lagt stor vekt på helhet og sammenheng, med et større fokus på å definere læringsmål, knytte disse opp til læringsaktivitetene og faktisk vurdere og evaluere studentene opp mot de ambisjonene som er satt. For å lykkes med utdanning framover må lærestedets ledelse engasjere seg og legge til rette for at de ulike enhetene får større mulighet og rom for å jobbe sammen mot et felles pedagogisk løft.  

Enkeltundervisernes muligheter til å lykkes med studentaktiv læring påvirkes av i hvor stor grad ledelse, infrastruktur og støtteressurser er involvert i arbeidet med å tilrettelegge for best mulig undervisning og utdanning. Støtteressurser som LINK, bibliotekene, Eiendomsavdelingen m.fl. kan være med og bidra med perspektiver og løsninger.

 

 

Publisert 14. okt. 2019 13:47 - Sist endret 19. sep. 2022 14:11