Tenk, en filmfestival for undervisningsfilm!

Endelig en filmfestival for undervisningsfilm! Tromsø Educational Film Festival (TREFF) setter fokus på en ofte undervurdert sjanger, og det med stor suksess.

Saken er skrevet av Audun Bjerknes. 

Bildet kan inneholde: underholdning, scenekunst, scene, elektrisitet, begivenhet.

Audun Bjerknes presenterer film A World of Rhythm, laget i samarbeid med RITMO, som fikk prisen «Honorable Mention» i kategorien «Versatility og Uniqueness» på TREFF festivalen 2024. Foto: Tiia Grøn/UiT

Tromsø Educational Film Festival

Vi som har tenkt at undervisningsfilm er den litt kjedelige lillebroren til de store stjernene, fiksjonsfilmen og dokumentarfilmen. De har sine festivaler med heder og ære, stolthet og synlighet. Undervisningsfilm er noe man lager og bruker, men som ikke får den store oppmerksomheten.

Nå får vi en egen festival! Vi som jobber med film legger ofte noe ekstra i filmene vi lager. Fortetter et budskap, legger inn stemninger og spenning. Ønsker å røre ved dypere lag av følelser og vekke overraskende refleksjon.

En visning i et mørkt auditorium eller kinosal for en dedikert forsamling har noe helt eget over seg. Derfor er vi så glade for å få en egen festival for undervisningsfilm.  

Lave forventninger 

Likevel dro jeg til TREFF med forholdsvis lave forventninger. Det er første gang festivalen avholdes, så arrangementet ville kanskje lide av noen barnesykdommer? Kanskje litt rot og forsinkelser her og der? Tema er undervisningsfilm, hvor spennende kan det bli? Tre dager med videoleksjoner, se verden gjennom et snakkende hode og en avkappet kropp?

Stedet er Tromsø. Hvor mange har fått med seg at det er festival langt oppe i Norge? Blir det oss fire deltakere fra LINK, UiO, og så noen få andre videonerder fra et par universiteter og høgskoler med spesiell interesse for video? 

Prove me wrong! 

Foto: Jakob Bjørvig Henriksen/UiT
Prisvinnere og arrangører på TREFF 2024
Foto: Jakob Bjørvig Henriksen/UiT

Alle mine forventninger og fordommer ble feiet bort! Vi kom til festivalstedet for de første to dagene, og et lokale fullt med engasjerte filmskapere, forskere og undervisere møtte oss til lærerikt og kollegialt samvær. Her var det deltakere fra NRK, NTNU, Høgskolen i Vestlandet, Medielab på Universitetet i Bergen, Result i Tromsø, OsloMet, Universitetet i Agder, Nord Universitet, en stor koloni fra Høyskolen Kristiania, internasjonale gjester fra Tyskland, Belgia, Italia, USA, Canada og Thailand. 

Å sette tonen 

Arrangementet startet med et åpningsstunt som imponerte. Et par minutter over kl 09.00 kom arrangør Tiia nølende opp på scenen og sa at det egentlig ikke var hun som skulle stå her nå. De hadde noen problemer, sa hun. Han som skulle starte festivalen var ikke kommet. Oj, tenkte vi, det starter med problemer fra første stund, stakkars arrangører.

Jørn, som skulle innlede, er ikke her, men vi jobber med saken, fortalte Tiia beklemt. Telefonen hennes ringer og hun dukker ned i telefonen sin, foran de drøyt hundre deltakerne i auditoriet.  Så dukker skjermbildet av Tiias telefon opp på storskjermen. Nå har de virkelig rotet det til, tenkte vi som satt der. Hennes private mobiltelefon vises på skjermen så alle kan se den. Snakk om pinlig! På skjermen dukker det opp et bilde av innlederen Jørn fra scenen på Verdensteatret Kino i Tromsø sentrum. Nå skjønner vi spøken!

Han har liksom møtt opp på feil sted. Festivalen skal jo være på to steder. De to første dagene på campus nord for byen, og den siste dagen på Verdensteatret i sentrum. Han kaster på seg kjeledress og hønsehatt og filmes på en ellevill reise fra Tromsø sentrum ut til Universitetscampus på kjelke, sparkstøtting og ski, og ankommer til slutt vårt auditorium «live».

Et meget snedig og velprodusert åpningsinnslag satt oss i skikkelig god stemning. Her ble vi lurt, vi ble underholdt og vi fikk nyttig informasjon om hvilke steder festivalen forgår på.

Vi fikk også en liten «Tour of Tromsø» gjennom alle stedene Jørn besøkte i videoen på vei fra Verdensteatret til campus UiT. 

God stemning, lave skuldre 

Festivallokale på TREFF Foto: Audun Bjerknes/UiO
Siste dag av arrangementet ble holdt i den historiske kinosalen Verdensteatret
Foto: Audun Bjerknes/UiO

Og den stemningen skal vise seg å sette preg på de neste tre dagene. Arrangørene fra Result med konferansier Jørn i spissen setter en stemning av avslappet lekenhet og humor, kombinert med presis programmering og gjennomføring. Jørns tørre humor legger seg på et nivå som gjør at ingen er redde for å dumme seg ut. Og da blir spørsmål og diskusjoner i og utenfor auditoriet på sitt beste.  

Min kollega Marius trekker fram størrelsen og fokuset på denne festivalen som veldig positivt, sammenliknet med en større konferanse som for eksempel Media and Learning i Belgia.

Her på TREFF kan man rekke å snakke med mange av de rett over 100 deltakerne, og man får med seg alt på programmet. Det er ingen parallelle sesjoner.

Marius er spesielt interessert i animasjon, og på det feltet er det mye på programmet som inspirerer ham. Min Kollega Siri er like fornøyd. Hun har fått mange nye ideer og opplever at det skjer mye i utdanningsnorge på filmfronten. Filmene viser god kvalitet og stort spenn. Siri trekker spesielt fram filmen hvor vi er med inn i et operasjonsrom der vi følger en anestesiprosess på virkelig. – Snakk om video på rett plass! 

Faglig påfyll

Innimellom de gode filmene hadde festivalen gode keynotes og foredragsholdere.

  • Det var fokus på et helhetlig læringsdesign og videoens plass i dette fra Kine Maxwell Dørum.
  • Vi fikk et spennende foredrag om bruk av video i intern opplæring fra opplæringsansvarlig i NRK, Eilert Torsnes.
  • Jouko Aaltonen holdt innlegg om etnografisk film, og viste filmklipp fra hans lange karriere i denne sjangeren. Det er en spennende sjanger som utforsker audiovisuell kunnskapsformidling.

Nettverksbygging

En festival som dette samler fagmiljøer innen undervisningsfilm fra Norge og internasjonalt. Vi ser hverandres filmer, snakker om hvordan det har blitt laget og hvordan det blir mottatt og brukt i undervisning på ulike måter. Vi inspireres og går tilbake til arbeidet med nye ideer og måter å jobbe med film i undervisning på.  

Hemmeligheten bak en god produksjon 

Ved flere anledninger etter visningen av en god film ble det spurt hva rammene og forutsetningene for produksjonen hadde vært. Svaret var ofte det samme:

En god sjef! En ledelse som gir tid, rom og ressurser og som viser forståelse for prosessene som ligger bak en solid videoproduksjon.

For min del vil jeg skrive under fullt på denne beskrivelsen. Vi i LINK produksjonsteam har stor forståelse for hva vi driver med, og hvilke rammer vi trenger for å gjøre en god jobb. 

Pris til LINK, UiO 

God stemning på TREFF festival Foto: Jakob Bjørvig Henriksen/UiT
Filmteamet fra LINK takker for prisen
Foto: Jakob Bjørvig Henriksen/UiT

Vår film på programmet i Tromsø, A World of Rhythm, laget i samarbeid med RITMO, fikk en pris på festivalen. Vi fikk prisen «Honorable Mention» i kategorien «Versatility og Uniqueness». Det var 5 priser til utdeling på de 22 filmene som var plukket ut til festivalprogrammet.

Det er veldig gøy for oss i LINK å få denne typen anerkjennelse. Dette er et prosjekt vi har lagt ekstra mye jobb inn i, med gjennomført filmspråk, forskningsbasert budskap og kreativ fortellerstil.  

Et utvalg filmer

Vi så mange gode undervisningsfilmer i løpet av festivalen. De var alle interessante og godt utvalgt. 

  • Speaking through me, amerikansk produksjon. Kristin Gilliland mistet sønnen sin i overdose. Hun laget denne filmen for å fortelle om risikoen ved rusmisbruk, spiseforstyrrelser og psykiske problemer hos unge mennesker. Hun ville lage en film som viser hjernens fantastiske muligheter, som kan gi håp til unge mennesker i livene sine.  
  • Andrej at the dentist, UiT Norges arktiske universitet. Engasjerende produksjon fra Result som iscenesetter et spesielt angstfylt tannlegebesøk.  
  • Forskningsskip på ekspedisjon – AKMA2, UiT Norges arktiske universitet. Giuliana Panieri tok oss med på ekspedisjon til Barentshavet på forskningsskipet Kronprins Håkon. Vi fikk være med ut på isen, i laboratorier i skipet og i livet blant forskerne om bord.  
  • Sykepleier anestesi, Universitetet i Sørøst-Norge. En film som tar oss med inn i operasjonsstuen hvor en sykepleierstudent setter en anestesi på pasient, på virkelig. Helt overraskende ble jeg sterkt rørt av denne filmen. Overraskende, fordi det skal jo bare være en case-film fra en standart prosedyre i helsevesenet. Men å få et innblikk i omsorgen som vises både fra sykepleierveileder til sykepleiestudent og omsorgen de to viser for pasienten, var rørende å se, helt fra virkeligheten.  
  • The toxic reigns of resentment, amerikansk produksjon. En film basert på kun intervjuer og filming av en ekspressiv dans. En times film hvor 5-6 filosofer og andre akademikere diskuterer begrepet «resentment». Hva det kommer fra, hva det innebærer, hva det betyr i vår tid. En dypt urovekkende og opplysende film, hvor vi borer dypt i et begrep på en akademisk og filosoferende måte. En film som aldri ville sluppet gjennom TV-kanalenes krav til underholdning og relevans, men som kan gi dyptgående forståelse for et aktuelt fenomen hos studenter og andre spesielt engasjerte tilskuere.  
  • You Arrive, kanadisk produksjon. En film som iscenesetter traumatiske situasjoner og viser hvordan de kan løses. Filmen er skrevet av en terapeut med 20 års erfaring i terapirommet. Det unike med denne filmen er hvordan den på samme tid klarer å lage et gripende drama og samtidig være pedagogisk nok til å vise løsninger. Den har klart å løse den vanskelige balansen mellom underholdende drama og «kjedelig» pedagogikk. Filmen vant pris på festivalen.  
  • Ocean Portrait, Høgskulen i Volda. En film som med et neddempet og sanselig filmspråk følger en gruppe barnehagebarn som er med på et kunstprosjekt i fjæra. Uten intervjuer eller voiceover klarer den å formidle barns læringsprosesser i naturen. En inspirerende og stemningsfull film som demonstrerer filmmediets helt unike fortellermuligheter, når det er brukt på rett måte. Her får barnas oppdagelse og lek i elementer som sjø, gress og regn, tid til å leve og la oss sanse, som om vi er med på oppdagelsene selv.  

Kort oppsummert så er det definitivt et behov for filmfestival for undervisningsfilm. Vi takker for inspirasjonen i år, og gleder oss allerede til ny festival! 

Publisert 27. mars 2024 10:27 - Sist endret 2. apr. 2024 11:18