English version of this page

UiOs menneskerettighetspris 2022

Andrea Pető  tildeles UiOs menneskerettighetspris for 2022. Pető er en ungarsk historiker og professor i kjønnsstudier, og får prisen for sitt forsvar for akademisk frihet og institusjonell autonomi.

Bildet kan inneholde: briller, smil, synsomsorg, anlegg, erme.

Andrea Pető  får UiOs menneskerettighetspris for 2022. Foto: Central European .University

UiOs menneskerettighetspris deles ut årlig i forbindelse med Oslo Peace Days i desember som en anerkjennelse av personlig innsats og aktivt engasjement innenfor ett eller flere menneskerettslige områder i vid forstand.

– Jeg er beæret over å motta denne prisen for akademisk frihet, ettersom illiberale regimer  bruker utdanning og kunnskap som et våpen for å nå sine egne  politiske mål,  sier professor Andrea Pető.

– Historiker Andrea Petö fra Ungarn og Central European University er en uredd forsvarer av akademisk frihet og institusjonell autonomi. Med sin tilknytning til kjønnsstudier og holocaustforskning, representerer hun fagområder som vi har sett angripes når europeiske regimer går i mer autoritær retning. Fri forskning er grunnleggende når viktige menneskerettigheter skal hegnes om, sier prorektor Åse Gornitzka, som leder priskomiteen.

Pető har gjennom sitt arbeid også vist hvordan angrepene på den akademiske friheten får konsekvenser spesielt for kvinners og LHBT-personers rettigheter.

– Andrea Pető bruker sin stemme til å utfordre og oppfordre akademikere og akademiske institusjoner til å si fra om og stå imot autoritære og illiberale regimers angrep på den akademiske friheten, og viser hvordan det går hvis ikke sektoren er årvåken, sier Gornitzka.

Prisen deles ut i Gamle festsal mandag 5. desember. Les mer og meld deg på

Petö og kampen for akademisk frihet

Publisert 19. sep. 2022 12:08 - Sist endret 6. des. 2022 05:18