Kristin Lavransdatter er en ubestridt klassiker. Hvorfor bør du lese den?

PODKAST: 100 år etter publisering begeistrer fortsatt Sigrid Undsets roman. Boka formidler eksistensielle erfaringer på en måte som savner sidestykke i verdenslitteraturen, mener gjestene i Universitetsplassen.  

Mann og kvinne ser på hverandre - bak dem er de avbildet på en skjerm.

MIDDELALDERROMAN PÅ MODERNE TEATER: I 2023 har publikum strømmet til Det norske teatret for å se Sara Khorami og Preben Hodneland spille Kristin Lavransdatter og Erlend Nikulaussøn.

Foto: Dag Jenssen/Det norske teatret.

For 100 år siden satt kvinner og menn rundt om i Norge krumbøyd over en tykk bok. De leste om en ung jente som levde i Gudbrandsdalen i middelalderen. Om hvordan hun gikk imot familien og samfunnets regler for å få mannen hun var stormende forelsket i, ble husfrue og fødte åtte sønner, før hun endte sine dager som et av ofrene for Svartedauden.

Den samme boka leses, høres som lydbok og sees på film og scener i dag. Hva er det med Kristin Lavransdatter som gjør at hun fortsatt begeistrer etter alle disse årene?  

– Jeg ble helt lamslått av den litteraturen, sier regissør Kjersti Horn i podkasten Universitetsplassen.  

Horn hadde ikke lest noe av Sigrid Undset, før hun ble nysgjerrig da hun fikk en feilsendt e-post angående en musikaloppsetning av verket i 2018. 

– Som mange andre hadde jeg fordommer om at det var kvinnelitteratur. Det har ikke den statusen som det burde ha, for det er vanvittig bra litteratur, rett og slett. Jeg har ikke lest lignende beskrivelser av moderskap og fødsel, kombinert med Kristins frihetslengsel, noe annet sted.  

I 2023 tok Horn Undsets trebindsverk til hovedscenen på Det norske teatret, i en åtte timer lang forestilling.  

Hør episoden:

Middelalderfortelling for moderne publikum 

Når skuespiller Sara Khorami formidler Kristins liv på den nynorske teaterscenen, er det uten middelalderske rekvisitter. Her er det ølbokser og pizzaesker, og kostymene er joggedress og olabukse. Det er teksten som tar publikum med til 1300-tallet, noe litteraturforsker Anne Birgitte Rønning knytter til språket i boka. 

– Det er et gammelt ordforråd, som er enormt stort, og godt fundert historisk, sier hun.

Horn valgte å lene seg på teksten for å formidle tidskoloritt og natur, i stedet for å lage kulisser på scenen.

– Hvis man stoler på at publikum vil være med på å dikte selv, så tenker jeg at bildene oppstår inne i hver enkelt, sier hun.

Rønning og forskerkollega Liv Bliksrud roser Horn for å favne mye av mangfoldet i trebindsverket.  

– At den er lagt til moderne tid og at de går i joggesko, bekrefter bare det Sigrid Undset selv sa etter å ha gitt ut sin første middelalderroman i 1909, nemlig at ‘Man kan bare skrive romaner fra sin egen samtid’, sier Bliksrud, som har forsket på Undsets liv og litteratur, og utdyper: 

– Å skrive historiske romaner er bare å overføre fra en historisk tid det man synes er viktig, til sin egen tid. 

Anne Birgitte Rønning, Kjersti Horn og Liv Bliksrud - tre kvinner sitter i en trapp.
– Livet blir bedre av å lese Kristin Lavransdatter: Anne Birgitte Rønning (t.v), Kjersti Horn og Liv Bliksrud diskuterer hvorfor Sigrid Undsets 100 år gamle verk er relevant å lese i dag. Foto: UiO.

Umiddelbar klassiker 

«Kransen», som er første bind i trilogien om Kristin Lavransdatter, ble utgitt november 1920. Boka ble straks utropt til en klassiker.  

– I de aller første anmeldelsene slo de fast at dette var den store boken som skulle kjøpes til jul, forteller Anne Birgitte Rønning, som har studert mottagelsen av Undsets verk. 

– Hun ble berømmet for å skrive med sanselighet og frodighet, og for det store historiske lerretet hun spente opp. Det var nå store forventninger til oppfølgerne, som skulle bli bind to «Husfrue» og bind tre «Korset». 

– Vi vet at hun jobbet med harde tidsfrister for å klare å gi ut nye bind hvert år, sier Rønning. 

Kristin Lavransdatter skulle vise seg å leve opp til spådommene.  

– Det er en klassiker, fordi den er slitesterk og tar opp allmennmenneskelige temaer og eksistensielle problemer som folk kan kjenne seg igjen i, sier Liv Bliksrud, som også kan fortelle om stor internasjonal suksess.  

– Sigrid Undset ble en litterær stormakt med dette verket. Hun ble foreslått fire ganger til nobelprisen i litteratur, før hun fikk den i 1928.  

Historien om Kristin ble raskt oversatt til mange språk, og er en av de bøkene som har hatt størst spredning utenfor Norge. I 1975 ble den kåret til årets roman i Frankrike, bare noen år etter at en stor nobelkonferanse hadde utropt den til en internasjonal klassiker. 

Undset hadde forskningsbasert kunnskap om middelalderen 

Kristin Lavransdatter er satt til tidlig 1300-tall. Dette var en periode Undset kjente godt, siden faren var arkeolog og hun tidlig hadde hjulpet han i forskningsarbeidet. 

– Hun satte seg inn i middelalderforskning fra ung alder, og var ikke så opptatt av hva folk mente om middelalderen, men studerte middelalderens tekster for å ha de riktige kildene, forteller Bliksrud.  

Hun mener Kristin Lavransdatter kan leses som et motskrift mot 1920-tallets oppfatninger av middelalderen, blant annet når det gjelder religionens rolle. 

– Hun er vanvittig grundig i sin forskning, og alle som hadde greie på dette var over seg av begeistring over hennes kunnskaper. 

Handler om tidløs kjærlighet 

«Ti sed og skikk forandres meget, alt som tiderne lider og menneskenes tro forandres, og de tenker annerledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager,» lyder et svært berømt sitat fra Sigrid Undset.  

Dette har blitt oppfattet som hennes menneskesyn – men hva betyr det egentlig? 

For Kjersti Horn, som beskriver arbeidet med teaterstykket som en mange måneders lesesirkel med skuespillerne, var det tydelig at teksten traff alle på et personlig nivå, selv om den er satt til en helt annen tid.  

– Selv om man har svært ulike bakgrunner og erfaringer, så var det åpenbart at det er mange like erfaringer på tvers av tidsepokene. Det er magisk, på en måte.  

Anne Birgitte Rønning peker på at sitatet har vært brukt for å si at Undset var ahistorisk. 

– Men det tenker jeg er feil. Hun skriver ikke historien om hvordan hjertet så ut akkurat da, men hun viser hvilket spillerom morskjærligheten får, og om hva som er betingelsene for den store grenseoverskridende kjærligheten mellom Kristin og Erlend.  

Bliksrud tror også at sitatet, og Undsets syn på mennesket, handler om at det meste forandrer seg, men at noe er allment for mennesker. 

– Det handler nok ikke om romantisk kjærlighet, men heller basale instinkter. For eksempel frykt, trangen til å beskytte et barn, gleden ved farger, gull og fest. Også begjær og misunnelse – alt dette er allmennmenneskelig, og forandrer seg ikke, ifølge Undset.  

Forskeren mener noe av det som gjør boken så god, er måten den beskriver kjærlighet på. 

– Det er en stor klassisk kjærlighetsroman, men viser også kjærligheten mellom ektefeller, mellom søsken, til den man ikke kunne få, og til gud. Det er kjærlighet på alle nivåer – det er få romaner som kan oppvise lignende.  

Ikke for nybegynnere – forskere har laget «bruksanvisning» 

– Mye er vanskelig å forstå, erkjenner Anne Birgitte Rønning. 

I det store trebindsverket er det både språk og historikk som kan gjøre lesingen utfordrende. Men sammen med en større gruppe forskere har Rønning og Bliksrud laget en digital «tekstkritisk utgave» av verket, som kan gjøre det lettere for dagens lesere.  

– Når man kommer til noe som kan være vanskelig å forstå, kan man trykke på en liten «k» i teksten og det dukker opp en forklaring, sier Rønning.  

I tillegg har forskerne skrevet en innledning med analyser av flere aspekter ved Undsets bok – som mottagelsen, historien, religion, lover, men også om natur og om feminisme. Den tekstkritiske utgaven av Kransen kan allerede leses på bokselskap.no, mens Husfrue og Korset publiseres i løpet av året.  

Gjestene i podkasten understreker at det kan være litt jobb å lese boka, og at man kanskje blar litt raskere gjennom noen deler enn andre. Bliksrud mener det kan være lurt å forberede seg litt før man går løs på det store verket. 

– Det er enestående, men ikke for nybegynnere, sier hun. 

Men ingen av de tre er i tvil om at Kristin Lavransdatter er en leseopplevelse alle bør unne seg. 

– Det er også feministisk litteratur, som gir verdi til de store eksistensielle erfaringer som fødsel og død, og gir krefter til å håndtere livet. Det er beskrivelser av erfaringer som du ikke finner refleksjoner rundt særlig mange steder i verdenslitteraturen. Det gjør livet ditt bedre å lese Kristin Lavransdatter, sier Kjersti Horn. 

Vil du høre hvorfor Kristin Lavransdatter er stor verdenslitteratur og en skikkelig klassiker? Hør regissør Kjersti Horn og litteraturforskerne Anne Birgitte Rønning og Liv Bliksrud diskutere Sigrid Undsets evig aktuelle verk i podkasten Universitetsplassen. Programleder er Mari Lilleslåtten fra UiO. 

Lytt i Apple podcasts

Lytt i Spotify

Hør flere episoder av Universitetsplassen

Universitetsplassen er en forskerbasert podkast om samfunnet produsert av Universitetet i Oslo.

– Det moderne mennesket er ekstremt romantisk

Sissel Gran og Line Engh i podkaststudio

Det koster å skrive om rasisme, men noen må gjøre det

Elisabeth Oxfeldt og Camara Lundestad Joof sitter i en trapp.

Tett på Ivar Bråten: Har langlesing blitt ekstremsport?

En åpen bok

Av Mari Lilleslåtten
Publisert 19. juni 2023 10:54 - Sist endret 21. juni 2023 09:03