Strategisk kompetansestyring og utvikling - erfaring fra to statlige virksomheter

Det andre møte i HR-nettverket tok for seg strategisk kompetansestyring og utvikling. Vi fikk presentert kompetansearbeidet i to virksomheter: Norges Forskningsråd og NAV. Professor Roald Bjørklund ved Universitetet i Oslo kommenterte innleggene og var fasilitator for gruppearbeid og plenumsdiskusjon.

Registrering. Servering av kaffe/te/frukt

Velkommen ved Morten Fjeldstad, Handelshøyskolen BI

Utvikling av en kompetansestrategi for Forskningsrådet:
Tilnærming, prosess og resultater så langt
(pdf)
ved avdelingsdirektør Katrine Dahlslett Graff, Norges Forskningsråd

NAVs kompetansearbeid (pdf)
ved direktør ved spesialenhetene Tone Mørk, NAV

Kommentar (pdf) fra professor Roald Bjørklund, Universitetet i Oslo

Erfaringsutveksling i grupper
Plenumsdiskusjon

Slutt

Om bidragsyterne

Katrine Dahlslett Graff er HR-direktør ved Norges Forskningsråd. Dahlslett Graff har en master of Management fra BI, med spesialisering i strategi og styring, endringsledelse og strategisk personalledelse og cand.mag fra UiO.

Tone Mørk har permisjon fra sin stilling som direktør for NAV Spesialenhter, en av de to styringslinjene i NAV. Fra 1.mai i år er Tone Mørk direktør for Nordisk velferdssenter. Hun har tidligere vært divisjonssjef i Rikstrygdeverket og sentral i etableringen av NAV og oppbyggingen spesialenhetene. Tone Mørk har en Master of Public Administration fra Handelshøyskolen i København, i tillegg til økonomi , ledelse og psykologi.

Roald Bjørklund er utdannet psykolog fra Universitetet i Oslo. Bjørklund har arbeidet innen bedriftshelsetjenesten i et stort antall bedrifter fra 1975 og utført oppdrag innenfor et bredt register av arbeidspsykologiske oppgaver som seleksjon, trening, konflikthåndtering, lederopplæring, gruppeprosesser o.a. Han har videre fungert som sakkyndig for rettsapparatet. Bjørklund er ansatt som professor i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Partnerforum
Emneord: HR og kompetanseutvikling