90-gruppe – Masterspesialisering i matematikkdidaktikk, Lektorprogrammet (LEKT14-90MATDID)
Om emnegruppen
I masterspesialiseringen i matematikkdidaktikk vil du tilegne deg praktisk, teoretisk og forskningsmetodisk kunnskap om undervisning og læring av matematikk som du kan støtte deg på i din faglige utvikling mens du er student, og som matematikklærer etter endt studium.
Du vil få kunnskap om fremveksten av matematikkdidaktikk som forskningsfelt og utvikle evne til å vurdere funn fra forskning kritisk og til å vurdere hvilken relevans de har for undervisning og læring av matematikk. I løpet av arbeidet med egen masteroppgave vil du tilegne deg dyp innsikt i et selvvalgt tema. Masteroppgaven kan være empirisk eller teoretisk. Empiriske oppgaver tar utgangspunkt i innsamlede data, enten data du samler inn selv eller data som allerede er samlet inn av en forskergruppe. Teoretiske oppgaver er en drøfting av allerede publisert forskning med utgangspunkt i en teoretisk problemstilling eller hypotese.
Emner i emnegruppen
Obligatoriske emner
- DIFO4001 – Didaktisk forskningsmetode: design og innsamling av data
- DIFO4015 – Didaktisk forskningsmetode med praksis: analyse og framstilling av data
- MDID4001 – Matematikkdidaktisk forskning - eleven, matematikken og samfunnet
- MDID4002 – Matematikkdidaktisk forskning - lærerkompetanse, undervisning og vurdering
- MDID4009 – Masteroppgave i matematikkdidaktikk
Valgfrie emner:
- 20 studiepoeng med emner fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) på 4000-nivå. Det anbefales å ta MAT4010 – Skolematematikk fra et avansert synspunkt
Relevant for følgende studieprogrammer og studieretninger
Lektorprogrammet f.o.m høst 2014 i studieretning realfag med 80-gruppen i matematikk.