Nissen kommer jo som en kjent sak fra historien om St. Nicholas. Han var egentlig en biskop som levde for mange hundre år siden og han ligna ikke mye på den nissen vi kjenner til i dag. Fortellinger har blitt gjenfortalt med stadig nye detaljer om denne mannen og etter mange år med utvikling har St. Nicholas blitt Santa Claus (Julenissen). Det eneste disse to egentlig har til felles er at de begge er gavmilde.
Nissen vi kjenner til i dag har ikke alltid sett lik ut. Det var nemlig Coca Cola som i 1930 årene illustrerte dette utseende på nissen. Det ble brukt i en rekke reklamekampanjer i blant annet kjente magasiner. Det var kunstneren Haddon Sundblom som ble nissens skaper. Han brukte faktisk en ekte modell som også var han gode venn, en pensjonert kjøpmann, til illustrasjonene sine. Dette tok helt av og alle sammen elsket den nye julenissen. De elsket han såpass mye at hver gang det ble gjort noen forandringer på utseende hans fikk Coca Cola høre det.
Man kan si at Coca Cola klarte å finne et slags behov hos folk som ingen andre hadde tenkt på før. Noe som skapte glede og stemning for en veldig stor målgruppe. Dette viser at varemerket har blitt mye mer enn bare en drikke i løpet av sine år. Coca Cola har faktisk klart å markedsføre seg såpass bra at de laget en ny juletradisjon. Det kaller jeg påvirkning i en ganske stor grad.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere