Vasen ble utsolgt etter få uker, og det skapte stor frustrasjon blant mange at det ikke var blitt (eller ville bli) produsert nok vaser til å dekke etterspørselen. Dette resulterte i en ekstrem vase-inflasjon hvor den populære vasen ble solgt videre av privatpersoner på nettet, for mange ganger sin originale pris.
Reaksjonene på dette var mange, og den 20. desember 2015 samlet en gruppe mennesker seg på Kongens nytorv i København for å sammen knuse Kähler-vaser som et opprop mot overforbruket de mener vasen representerer.
Hvorfor er Omaggio-vasen så populær, og hva er det som skaper den høye etterspørselen? Er det vasens design som tiltaler så mange mennesker, eller er det god markedsføring? I mine blogginnlegg vil jeg undersøke dette ambivalente forholdet vi har til Kähler-vasen; elsket og samlet av mange, og av andre sett på som selve symbolet på småborgerlighet, flokkmentalitet og overforbruk.
Logg inn for å kommentere
Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere