#2

Hoved elementet du legger merke til er fargen, skriver Tom Wolfe i “The Kandy Kolored Tangerine Flake Baby”. Han skriver videre at det var stort fokus på fargestudier og symbolikk rundt farger i tidsperioden, og at teoretikere konkluderte med at spesifikke farger var nært assosiert med opprør(1965:94). Og at dette var akkurat disse fargene ungdommene som kjøpte de kostomiserte bilene gikk for- lilla, gul, og forskjellige former av fiolett. 

Det er vanskelig å finne noe spesifikt angående farger. Leter man nettet popper det opp uendelige nettsteder av tilsynelatende lite troverdig informasjon angående fargepsykologi. Det er dermed ikke sagt at fargepsykologi er svada. Fargepsykolig er flittig brukt i markedsføring og merkeprofilering. 

Selskapet Dr. martens produserer nå utallige versjoner av dr. Martens skoen, men nesten alle har til felles den karakteristiske gule sømmen rundt sålen. Og selv om selskapet suksessfullt selger sko i forskjellige former, farger med forskjellige uttrykk, er det fremdeles den klassiske sorte støvelen med den gule sømmen som er den mest populære. 

Gul er den mest synlige av alle, og derfor brukt som en signalfarge i forksjellige sammenhenger. Den representerer ungdom, gladhet og selvsikkerhet. Sort er ofte brukt til å representere noe dystert og skummelt. Sort utstråler makt og forbindes med det sofistikerte. Kombinert med andre farger kan svart ha et sterkt budskap. Ser vi på noen av de mest ikoniske plaggene det siste århundre, er sort en gjengående farge. Den lille sorte, Chanels veske og Louboutins sorte stiletthel med den røde sålen er noen eksempler. 

Det kan spekuleres i om fargekomninasjonen av sort og gul er med på å gi Dr. Martens et så sterkt uttrykk. Om ikke annet er den gule sømmen et strekt karaktertrekk som gjør skoen gjenkjennbar og særegen. Sort og gul kombinert kan kanskje gi vibber av makt og selvsikkerhet, kombinert med det unge, glade og frie? Med et hint av advarsel? Det første jeg tenker på når jeg tenker på fargekombinasjonen sort og gul- er vepsen. Som suser fritt rundt, og kan stikke hvis den blir fanget eller føler seg truet. Det er jo tross alt det Dr. Martens skoen har symbolisert opp igjennom tidene- frihet og ikke-konformitet, og slagordet deres “stand for something” som de turnerer rundt med. 

 

Kilder:

Wolfe, T. (1965) “The Kandy-Kolored Tangerine-Flake Streamline Baby”. New York: Bentan 

Publisert 13. mars 2018 21:46 - Sist endret 13. mars 2018 21:46
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.