Fra statussymbol til underholdning og subkultur

Jeg har snakket om flosshattens opprinnelse hvor den startet som en Capotain-hatt og utviklet seg fra en funksjonell og praktisk hatt til å bli en hatt egnet for de rike. Denne gangen skal jeg fortsette den kronologiske historien og snakke om flosshattens plass i samfunnet i dag, om hvem som bruker den, og se nærmere på hvorfor de har valgt nettopp denne hatten av alle hatter.

Dersom man ser noen gå rundt med en flosshatt i dag, tenker nok de færreste at den personen er rik eller en av høy status. Flosshatten har utviklet seg gjennom tiden, og selv om man kanskje har de samme assosiasjonene til den, knytter man den ikke til de samme menneskene lenger. For eksempel er det mange som tenker på tryllekunstnere når de tenker på noen som bruker flosshatter. En typisk tryllekunstner, slik man gjerne ser dem for seg, bruker et antrekk som består en pen dress etterfulgt med en svart kappe og flosshatt, gjerne med røde detaljer. Men hvorfor flosshatten? Dersom man ser tilbake på tryllekunstens historie, viser det seg at den ble populærisert ut mot 1800-tallet, nettopp den perioden hvor flosshatter ble brukt på det meste.

De første tryllekunstnerne hadde den flotte dressen, men flosshatten var ikke viktig innenfor tryllekunsten før John Henry Anderson tok frem sine kunster på scenen. Han var nemlig den første tryllekunstneren til å benytte seg av trikset hvor man drar opp en kanin fra flosshatten, og med mange andre som ville etterligne hans nye triks, ble flosshatten fort en populær gjenstand å bruke i trylleshow. Mannen som derimot blir gitt æren for den stereotypiske tryllekunstneren med bølgete svart hårog krøllbart, flosshatt og en livkjole er tryllekunstneren Alexander Hermann, også kjent som Hermann the Great. Med sine mange og ville triks ble han et forbilde for mange tryllekunstnere, og på grunn av hans unike utseende hvor mange til og med opplevde han som skummel, ble nettopp dette utseende assosiert med tryllekunstnere, og ville være grunnlag for hvordan det moderne bildet av tryllekunstnere skulle se ut.

Et annet sted hvor man kan finne igjen flosshatten er i Steampunk-kulturen. Stilen tar stor inspirasjon fra industrialiseringen av England på 1800-tallet hvor dampmaskiner og mekaniske verktøy ble en del av hverdagen. Antrekkene har ofte et viktoriansk preg med typisk bruk av flosshatter, tannhjuldetaljer og lær. Med tanke på at de tar mye utgangspunkt fra nettopp 1800-talls England, kan man kanskje si at det er nettopp derfor de har valgt å bruke flosshattene som en viktig del av antrekket? I motsetning til enkelte mindre og flatere hatter på den tiden, har flosshatten en sterk fasong med god plass til å dekorere og legge til ekstra pynt, slik som briller, tannhjul og lær. En annen grunn til hvorfor de ofte benytter flosshatter kan være da enkelte av karakterene fra romanene til Jules Verne, Mary Shelley, m.m., som har vært med og bidratt til inspirasjon i stilen, har også brukt flosshatter, og dermed fungert delvis som rollemodeller til hvordan type stil de skal ha. Dermed har flosshatten blitt trukket inn som et hovedelement, og blir videre arbeidet med for å passe stilen til resten av steampunk-antrekket.

 

Emneord: flosshatt, hatter
Publisert 16. mars 2018 01:03 - Sist endret 16. mars 2018 01:03
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.