”Smakløst!”

I samtale med venner og bekjente som enten studerer ved universitet i Oslo eller har kjennskap til trenden Känken sekken har skapt ved Blindern, kommer det frem en ”hat/elsk” kultur.

I det forrige blogginnlegget beskrev jeg hvilken betydning Känken sekken har for meg; et symbol på tilhørighet, image og reputasjon, samt min identitet som student ved Universitetet i Oslo. Jeg diskuterte også hvordan betydningen til en ting kan forandres i sammenheng med ulike kontekster, og tok frem hvordan sekken hadde en annen betydning utenfor universitetets vegger. Jeg diskuterte derimot ikke hvordan studenter ved Blindern også har ulike syn på trenden og den klassiske studentuniformen ved Blindern. En hver trend blir møtt med ulike synspunkter og Känken trenden ved Blindern er ikke et unntak.

Som student bor jeg på en liten hybel, og deler kjøkkenet mitt med en annen. Det hender vi da slår an en prat når vi begge befinner oss på kjøkkenet samtidig og tema for en av samtalene var nettopp: Känken trenden ved Blindern. ”Smakløst! Nei, den sekken er helt tåpelig.” utbrøt han! Begrunnelsen hans var i hovedsak brukervennligheten til sekken som skolesekk, men han var heller ikke særlig fornøyd med utseende til sekken. Känken sekken har ulike modeller, men det som kjennetegner alle sammen er det store åpne hovedrommet; eller det eneste rommet sekken har med mindre du kjøper en dyrere modell med rom til en laptop. Som sekk kan dermed mange tenke at den ikke er egnet for en student, og kanskje ikke forstå seg på trenden.

 

”Smakløst!”

I løpet av uken har jeg forsøkt å sette meg inn i teksten There Is No Kitsch, There Is Only Design! av Gert Selle, som er på pensum for neste forelesning i Designkultur: Ti ting. Her har jeg blitt bedre kjent med begrepet Kitsch tilknyttet design. Jeg oppsøkte også andre kilder for å se ulike definisjoner på begrepet. Ifølge Google Translate sin definisjon på begrepet betyr det ”Art, objects, or design considered to be in poor taste because of excessive garishness or sentimentality, but sometimes appreciated in an ironic or knowing way.” (Google translate, udatert) og som et eksempel blir lavalampen tatt frem. I sammenheng med samtalen jeg hadde på kjøkkenet mitt, begynte jeg å tenke på bruken av smakløs begrepet som ble brukt for å beskrive Känken sekken, i tilknytning til Kitsch. Er det mulig å sammenligne Känken og Kitsch begrepet?

 

Foreløpig er jeg enda usikker på hva jeg ønsker å undersøke, men jeg har forsøkt å formulere en problemstilling; Hva karakteriserer den stedsspesifikke trenden Känken har skapt ved Blindern, og hvordan forandres Känkens betydning utenfor universitetets vegger? Selv syntes jeg ikke spørsmålet er godt nok formulert, og det fanger ikke helt min intensjon for semesteroppgaven. Jeg regner med det neste midtveisseminaret vil være svært nyttig for å ta oppgaven videre et eller flere steg.

Publisert 15. mars 2018 16:47 - Sist endret 15. mars 2018 16:47
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.