. (punktum)

Martin, Fredrik & Brage skal løse problemer for den hverdagslige hundeeier. Vi vil samle inn data om hverdagslige aktiviteter rundt hundepass som hundeeiere gjennomgår og finne teknologi som kan løse utfordringer vi kommer over. (Bildegalleri fra hele perioden)

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: Martin Svarstad, Fredrik Glendrange og Brage W. Bråten.

Tema og målgruppe

Temaet vi har valgt å ta for oss i prosjektoppgaven er problemer i hverdagen. Etter en runde med brainstorming rundt målgrupper kom vi frem til at hundeeiere hadde vært spennende målgruppe og utforske. Å være hundeeier i en hektisk hverdag kan være både problematisk og slitsomt. Enhver hjelp som kan bidra til å løse små problemer hjelper både på samvittigheten og stressnivåene til eieren og psyken og den generelle livskvaliteten til dyret.
 
Hunder blir kalt menneskets beste venn av en grunn. Det å ha hund er et privilegium i hverdagen som bringer mye glede til eieren og deres omgivelser, men det kan også bringe problemer inn i en allerede hektisk hverdag.

Datainnsamlingsmetoder

For innsamling av data har vi gjennomført en rekke semi-strukturerte intervjuer med en del forskjellige hundeeiere. Vi trappet opp i hundeparken i Frognerparken med boller og kaffe og gjennomførte en spontan fokusgruppe om deres hverdag med hundene og hvilke utfordringer de møtte på. Ved intervjuene fikk vi samlet inn mye kvalitativdata fra mange forskjellige typer mennesker som har lagt grunnlaget for å trekke slutninger om hvilke hverdagsproblemer som rammer flest hundeeiere.

Videre utover i prosessen har vi gjennomført mer strukturerte intervjuer for å får svar på direkte innvendinger vi har hatt anngående det å eie hund eller hva de tenker om forskjellige aspekter ved prototypen.


Målet med datainnsamlingene er å få et innblikk i hverdagen til målgruppen vår og avdekke deres behov og ønsker.

Problemstilling

Vi startet med en veldig generell problemstilling som var å se på hvordan vi kan gjøre hundeeieres hverdag litt enklere ved hjelp av teknologi og Arduino. 

Etter våre undersøkelser og intervjuer fant vi frem til at hundeeiere har stadige problemer i hverdagen. Vi kom frem til problemstillingen;

Hvordan gjøre turen (1000m +) med hunden mer spennende?

Idéer

- AutoMat (Slipper automatisk mat i skålen til hunden)

- TrackDog (Sporing av hund ved hjelp av utplasserte beacons/gps)

- DogeDoor (rfid nøkkel på hunden for å åpne døren)

- MatKonservering (fuktregulator/preservator for større kvantina tørrfór)

- DogePool (Crowdsource hudelufting, CarPool for tur med hund)

- TreasureWalk (Tilfeldige skatter som en kan "jakte" v/Geo)

- Hidden (Sights som avslører sin posisjon ved approach til gitt sted)

- Bestevennens Venner (Finn tilbake til hunder du har møtt før)

Prototyper og brukertesting

Location finder - hundebånd som viser deg veien til et “spesielt” sted. Hundeeier får feedback fra hundebåndet dersom det oppholder seg i nærheten av skatten. Båndet vibrerer når en skatt blir oppdaget i nærheten. Deretter lyser lyspærer med forskjellige farger for å fortelle hundeeieren om hun beveger seg mot skatten eller fra skatten som er i nærheten. Vi skal først teste interaksjonen med brukere i fokusgrupper og i naturlige omgivelser (Wizzard of Oz) for å kunne evaluere interaksjonen mellom systemet og brukeren Når vi har fått en sender og mottaker til å kommunisere med hverandre kan vi evaluere “skattejakten” og interaksjonen med brukeren Når vi har fått implementert mottakeren i et fungerende hundebånd kan vi evaluere systemet i sin helhet i naturlige omgivelser. Per idag gjør hundeeiere de merkeligste ting for å slippe å GÅ på tur med hunden. (YouTube, imgur

Hundevenner - det sosiale hundebåndet som hjelper sosiale hundeeiere med å komme i kontakt med hverandre. En hundeeier aktiverer systemet når hun lufter hunden der det finnes andre som lufter hund. Om systemet ved søk identifiserer et annet tilsvarende bånd i nærheten vil båndet vibrere, og displayet viser for eksempel følgende: “Fant sosial hundeeier - Sort rottweiler” Hundeeieren vet da at den andre eieren har aktivert sitt sosiale hundebånd og gjerne vil ta en prat. Når de to hundeeierne finner hverandre kan de “klinke” hundebåndene inntil hverandre, slik at hundebåndene registrerer hverandre. Neste gang de to er i nærheten av hverandre vil displayet vise følgende tekst: “Fant en gammel venn - sort rottweiler” En hundeeier kan velge å deaktivere sitt hundebånd. Da vil hundebåndet hverken lete etter andre hundebånd eller kunne bli funnet av andre hundebånd. Vi kommer til å legge frem prototyper med lav oppløslighet (storyboard, skisser) for en fokusgruppe for å evaluere konseptet og løsningsforslag Om fokusgruppen er positiv til konseptet kan vi jobbe videre med tilbakemeldingene og finne en god måte for brukere å interagere med systemet på.

Emneord: INF1510, Design, Interaksjonsdesign, Prototype, Smidig, Hund, Bruk, Interaksjon, Brukertesting, Brukerorientert design, Iterativ Av Martin Svarstad, Fredrik Glendrange, Brage W Bråten
Publisert 13. apr. 2016 23:58 - Sist endret 19. jan. 2017 14:19