Kaffekartet

Kaffekartet presenterer en brukersentrert designprosess rettet mot kj�p av kaffe og en endelig prototypen utledet av dette. M�let for prosjektet har v�rt � unders�ke mennesker i tjue�renes forhold til kaffekj�p og forbedringspotensialer rundt dette.

Hvem er vi?

Fra venstre: Jens Gleditsch, Ivar Skorpen Johnsen, Sverre Norberg-Schulz Hagen, Maria Louise Skogen Stolinski.

Tema og m�lgruppe

Kaf�bes�k og kaffekj�p er en dagligdags og allment relaterbar brukssituasjon. Samtidig er det - betraktet som et problemomr�de og potensielt utgangspunkt for en designprosess- ikke noe som �penbart byr p� forbedringspotensiale.

Dette dannet grunnlaget for problemstillingen:

Hvordan kan vi digitalisere kj�p av kaffe, og samtidig gj�re brukeropplevelsen ved kaf�bes�k mer personlig, interaktiv og attraktiv?

Vi definerte m�lgruppen som mennesker i tjue�rene som kj�per kaffe p� daglig eller ukentlig basis. Spesielt �nsket vi � jobbe med de som kj�per kaffe p� kafeer eller andre utsalgssteder som en del av sin hverdagsrutine.

Datainnsamling

For � sikre h�y validitet i datainnsamlingen tok vi i bruk triangulering av metoder:

  • Observasjon
    Direkte observasjon av m�lgruppen og deres kaffevaner p� en kaffebar, der vi m�lte ulike metrikker for � unders�ke problemomr�det.

  • Kvalitative intervjuer
    Semi-strukturerte intervjuer b�de med et utvalg brukere fra m�lgruppen og en sekund�rbruker. M�let med disse intervjuene var � f� et innblikk i brukernes kaffevaner og deres forhold til kaffe, og hva b�de de og sekund�rbrukeren s� p� som viktige momenter � vektlegge ved utarbeidelsen av et produkt.
  • Fokusgruppe
    Fokusgruppe med deltakere fra m�lgruppen der m�let var � skape en bredere og bedre forst�else av problemomr�det.

Datainnsamlingen kartla fire behov: effektivitet, trygghet, sosial omgang og valgfrihet. Etter den innledende datainnsamlingen gjennomf�rte vi fire iterasjoner med prototyping. For � s�rge for at alle designl�sninger var forankret i tilbakemeldinger fra brukerne tiln�rmet vi oss prosjektet med en brukersentrert designprosess.

Iterasjoner og prototyping

Gjennom flere id�myldringsm�ter endte vi opp med flere konsepter til prototyper, som vi arbeidet med og brukertestet gjentatte ganger med et utvalg av m�lgruppen. Etter andre iterasjon skilte to konsepter seg ut: en kopp med innebygd klippekortl�sning og et interaktivt verdenskart for bestilling av kaffe.

Smartkopp
Fordi den faktiske interaksjon var enkel � forklare ved hjelp av tegninger og forklaringer, ble denne prototypen kun laget som skisse, og var tenkt som en m�te � automatisere bruk av klippekort p�, ved at klipp, og eventuell annen info om kj�p, ble lagret digitalt ved � scanne koppen mot en sensor.

I og med at funksjonene - som i stor grad var hvilke data som kunne lagres og hentes frem av bruker - var tiln�rmet uendelige, brukte vi prototypen for � finne ut mer om �nsket funksjonalitet.

Her fikk vi innspill om at koppen burde kunne fylles opp med en saldo, og at koppen kunne ha et lyspanel som viste hvor mye penger som st�r igjen p� saldoen.

Interaktivt kart
Dette kartet er ment som en form for tvungen utforskning av kaffe, der vi �nsket � adressere behovene om valgfrihet og sosial omgang. Her var tanken at brukerne kan bruke kartet som en m�te � bli kjent med ulike kaffeb�nner i verden.

Under brukertesting ble det uttrykket at det var �nskelig at kartet ikke bare var et informasjonssystem, men ogs� et bestillingssystem - at man kan sitte ved bordet, velge selv hvilken kaffeb�nne man vil ha samt andre egenskaper ved kaffen og deretter bestille denne.

Deltakerne i den andre fokusgruppen uttrykte tydelig at interaksjonsmekanismene p� koppen - og problemene den adresserte - var langt mindre interessante enn kartet. Det var heller ikke �nskelig � kombinere de to, hvilket ledet oss til � g� videre med kartl�sningen.

Kaffekartet

Designprosessen har ledet til prototypen Kaffekartet. Kaffekartet et interaktivt bord for bestilling av kaffe, med en overflate utformet som et verdenskart. Bordet gir bruker mulighet til � utforske informasjon om kaffeb�nner fra forskjellige land. Brukeren kan skreddersy sin bestilling ved � trykke p� et land, velge st�rrelse, legge til tillegg som for eksempel melk, og bestille dette direkte fra bordet. Uten at hun trenger � st� i k�, vil kaffen bli levert til brukeren.