OrgaNice

Vi i OrgaNice ønsker å hjelpe småbarnsfamilier med å motivere barn til å hjelpe til mer i hjemmet. Som småbarnsforelder er hverdagen hektisk, og tiden de har å tilbringe med barna regnes som verdifull. Vi ønsker derfor å kunne hjelpe dem med både å få mer tid til i hverdagen og kvalitetstid med barnet ved hjelp av vår løsning.

Tema og målgruppe


Målgruppen i dette prosjektet er småbarnsfamilier og tema er utfordinger disse familiene møter i hverdagen. Fra videre intervjuer ble det observert at hverdagsorganiseringen er den største utfordringen i småbarnfamilienes hverdag og vil derved være tema for dette prosjektet.

Problemstilling


Livet til småbarnsforeldre er hektisk og derved fylt av utfordringer. Fra undersøkelser var det som gikk mest igjen den evinnelige “tidsklemma”, altså at de ikke føler at de hadde nok tid til alt som skal gjøre. Dette ble følgende vårt primære problemområde. Derfra gikk vi mange retninger for å snevre inn problemstillingen. Før vi konkluderte med den endelige problemstillingen var vi innom andre. Det ble da laget flere prototyper som løste forskjellige utfordringer, og fra observasjoner og tilbakemeldinger endte vi med følgende problemstilling:

"Hvordan kan vi motivere barna til å utføre oppgaver ved hjelp av lek og moro?”

Dette er problemstillingen som vi ønsker å lage en løsning til ved vårt produkt.

Datainnsamlingsmetoder


For å lære mer om målgruppens utfordringer og behov ønsket vi å samle data om brukerene og deres utfordringer, behov og senere i prosjektet; preferanser. Vi brukte primært intervjuer og observasjoner.

Intervjuer

Hallwayundersøkelse
For å få en rask vurdering av brukerenes behov ønsket vi å få testet de ideene vi hadde så kjapt som mulig. En måte å gjøre dette er som Joel Spolsky forklarer i sin artikkel “12 Steps to Better Code” å bare gripe tak i brukere og be dem se på det som er laget. Vi brukte dette til å stille brukere spørsmål basert på våre første tanker og senere i prosjektet til å gi en vurdering av de tidlige prototypene.

Semi-strukturert kvalitativ gruppeintervju
Denne intervju formen ble brukt for å spisse fram behov og krav til prototype design og ble utført i starten av desingfasen.

Semi-strukturert individuell intervju
Denne typen intervju er bra for å få mer informasjon om enkelte brukere i målgruppen. Vi utførte intervjuene parallelt med observasjoner for validering av dataene som ble gitt.

Intervju med domeneekspert
Mot slutten av prosjektet hold vi et intervju med en spesialpedagog for å få verifisering av ideene, og støtte til trukkede konklusjoner.

Observasjoner

Observasjon ble brukt for å samle inn informasjon i naturlige omgivelser (der prototypen vil bli brukt). Den ble utført i hjemmet til en småbarnsfamilie der vi fikk være som fluer på veggen og observere dere hverdag.

Prototyper


1. ReminderMirror

Denne idéen svarer på problemstillingen "Hvordan huske alt som må huskes om morgenen".  Dette var den første problemstillingen vi utformet i prosjektet.
Idéen er å ha en liten skjerm eller liknende som viser en liste over alt brukeren må huske før hun eller han forlater huset. Den er foreløpig tenkt å interagere med brukeren ved hjelp av sensor som merker når brukeren beveger seg ut og eventuelt lyd/lys for å få brukerens oppmerksomhet. Denne ideen er illustrert på bildet under. 

 

Ideen ble godt likt av brukerene, men de begynte med en gang å anta at det skulle være touch-skjerm og integrasjon til iPad og liknende. For å kunne lage noe tangible gikk vi bort fra denne ideen.
 

2. Låspåminner

Denne prototypen ble også laget for å svare på problemstillingen "Hvordan huske alt som må huskes om morgenen".
Målet med denne prototypen var å hjelpe brukeren å huske om man har låst en dør. Dette er noe brukere har antydet at er en utfordring, og vi har tenkt ut en prototype illustrert slik.

Den vil da vise med en lampe om døren er låst, og kan utvikles med forskjellige variasjon av lys og varighet. Vi har også vurdert tidsinstillinger. Arduino vil her benyttes som sensor på låst/ulåst dør, til lys og evt. til å vite tid og dato med DateTime biblioteket.

Denne fikk også god respons fra brukerene, men det ble stilt spørsmål ved sikkerhet når da evt andre kan vite om man har låst dør eller ikke.

3. Nøkkel/Ting­husker

Det siste prototypen som svarte på problemstillingen "Hvordan huske alt som må huskes om morgenen" var en løsning for å huske diverse småting som nøkler og lommebok. Løsningen ble først prototypet som en skål som reagerer på vekt og minner deg på gjenstander med lys. Det ble deretter valt å bruke en knagg i stedet da brukere ga tilbakmelding på at en skål kan ta for mye plass.
Knaggen ble prototypet med arduino, en knagg og pappekse som vist i bildet under.

En annen versjon var en magnetisk stripe som kunne kobles med alle gjenstander som f.eks. nøkler og vise lys om noe ikke var plassert der det skulle. Den siste versjonen var en knagg som har samme lys-funksjon, men som reagerer på gjenstandens vekt.

4. Interaktiv skjerm for å motivere til rydding

En annen problemstilling var "Hvordan kan vi motivere barna til å utføre oppgaver ved hjelp av lek og moro?” og denne prototypen var et forsag for å løse dette.

Løsningen er et belønningssystem, og ved å bruke gamification,å legge til spillelementer som poengsystem i en aktivitet hvor det ellers ikke forekommer, ønsker vi å motivere barna til å gjøre blant annet husoppgaver. Idéen er at barna får en brikke etter å ha utført en oppgave. Denne brikken festes på en tavle, som fullfører en bit av et bilde. Når de har fått alle brikkene, har de fullført hele bildet.

Denne ideen hadde elementer som brukerene likte, men de var ikke så positive til bruken av en skjerm. Vi endte derfor med en annen variant som er beskrivet i neste avsnitt.

5. Motivino

Dette ble vår endelige løsning som svarer på problemstillingen Hvordan kan vi motivere barna til å utføre oppgaver ved hjelp av lek og moro?”  ved å gjøre huoppgaver til en lek.
Ideen er at et barn får objekter for å utføre forskjellige oppgaver. Disse kan så mates inn i figuren/bamsen hvorav barnet kan se at de får en poengsum for oppgaven. Foreldre kan også legge til en ekstra motivasjon ved å gi belønning når barnet oppnår en gitt poengsum.

Skjermbilde 2016-05-04 kl. 12.42.30.png

  Da det å tilbringe mer kvalitetstid med barnet, og ha mer tid til alt annet er en utfordring i foreldrenes hverdan mener vi at det vil bli litt lettere med vår løsning. Ved at barnet hjelper til hjemme vil foreldrene ha mer tid til seg selv og til barna.

Utformingen av figuren ble gjort i sammarbeid med barn som fikk kjenne på og holde i forskjellige teksturer og formere. Arduino benyttes til å måle poeng ved en LED-lampe og photoresistor. Disse er stilt inn på forhånd, og når noe slippes inn i munnen endres verdien photoresistoren opfatter, og LCD-skjermen blir oppdatert med poeng.

Nå kan husoppgaver være både nyttig og morsomt!

 

 

 

Emneord: Arduino / NFC, Småbarnsfamilier, Desing Av Damir Helez, Eirik Konow Rivenæs, Elizabeth Ngo, Maren Parnas Gulnes, Mina Mie
Publisert 19. feb. 2016 11:48 - Sist endret 21. mai 2018 22:22