JACH

Har du opplevd at vasken er full av brukte tallerkener og glass, eller at noen alltid sluntrer unna sine forpliktelser i kollektivet?  Lilleboks er en løsning som sender ut påminnelser om arbeidsoppgaver og som gjør at du slipper å mase på de du bor sammen med. Med Lilleboks i ditt kollektiv blir det enkelt for alle å følge de rutinene som kollektivet har satt i fellesskap. 

Bilde av prosjekgruppen

Fra venstre: 

Aslak, Helene

Carl, Jacob

Tema og målgruppe

Målgruppen vi har jobbet med er unge voksne som bor sammen i et kollektiv. Målgruppen var interessant fordi vi den ligner oss selv og inneholder problemområder og problemstillinger som vi kan kjenne oss igjen i. Ved valg av målgruppe ble det også vektlagt at dette er en målgruppe som det ville være forholdsvis enkelt å finne deltakere til datainnsamling og samarbeid. 

 

Datainnsamling

I løpet av prosjektet har vi samlet inn store mengder data fra flere kollektiver. Utover i prosjektet valgte vi å fokusere på ett bestemt kollektiv og designe og utvikle en løsning som ville passe for dette kollektivet. Følgende kvalitative datainnsamlingsmetoder er blitt benyttet:

  • Semi-strukturert intervjuer
  • Fokusgrupper
  • Brukbarhetstesting

Vi samlet inn store mengder data som har fungert som beslutningsgrunnlag gjennom designprosessen. Datainnsamlingen ga oss også nyttige erfaringer om planlegging og struktur, og ikke minst viktigheten av å planlegge for uforutsette endringer som kan inntreffe. De semi-strukturerte intervjuene hjalp oss med å utelukke og justere problemområder, samt å velge det endelige problemområdet vi ønsket å jobbe videre med. I fokusgruppene har vi fått tilbakemeldinger på alt fra ideer og konsepter, til funksjoner, farger og fasonger. Brukbarhetstesting har gitt oss svar på om brukerne forstår løsningen, og tilbakemeldinger på prototypene vi utviklet. Stort sett all datainnsamling har foregått i brukernes kollektiv, altså i naturlige omgivelser, og en kontekst som ligger nær den tiltenkte bruken av løsningen.

Analysering av innsamlet data har blitt gjort på ulike måter, men særlig har bruk av innholdsanalyser og affinitydiagram vært nyttige. Det samme har store mengder post-it-lapper vært.

 

Problemstilling

Gjennom idemyldring og innledende datainnsamling jobbet vi oss frem til et problemområde vi ønsket å jobbe videre med. Vi ønsket å gjøre det enklere for beboerne i et kollektiv å opprettholde og følge rutiner for renhold i kollektivet. Ut ifra dette formulerte vi følgende problemstilling:

Hvordan kan vaskerutinene i kollektivet vårt forbedres ved å overlate kommunikasjon og organisering til teknologi?

Prototyper

1. Skisser og konseptideer

Vi presenterte brukerne med to eksisterende produkter, deretter ble de stilt en rekke spørsmål og oppfordret til å skrive ned notater, tegne skisser og diskutere seg imellom, og til slutt ble de bedt om å systematisere notatene sine ut ifra tematikk. I tillegg til dette viste vi frem ulike former, fasonger og størrelser i papp og papir. Tilbakemeldingene og resultatene av dette var grunnlaget for at vi bestemte oss for å jobbe videre med en boks som skulle gli inn sammen med kollektivets øvrige tekniske duppeditter. Ved å analysere fokusgruppen fikk vi det klart for oss hvilken rolle de to ulike løsningene skulle ha i kollektivet. Vi fikk også satt opp en kravspesifikasjon for hver av de to løsningene. 

2. Prototyper i papp og treverk

Vi lagde også skisser av forslag til utvendig design på de to tenkte løsningene med ulik utforming og fargekombinasjoner. Forslagene til utseendet av løsningene ble utarbeidet med bakgrunn i brukernes estetiske preferanser. Vi hadde fokus på at løsningen ikke skulle virke invaderende, og at lysvarslene ikke skulle oppfattes som forstyrrende.

Utifra de kravene vi lagde, kom vi opp med 2 forskjellige løsninger for vaskeproblemet. Disse ble presentert for brukerne, slik at vi kunne beslutte hvilken av de to løsningene vi skulle arbeide videre med. Etter at vi hadde tatt et valg om hvilken løsning vi skulle jobbe med, ble prototyper i papp og treverk bygget. Med disse fikk vi samlet inn data om preferanser og ønsker i henhold løsningens look-and-feel. 

Se illustrasjon av vår vei fra low fidelity prototype til high fidelity prototype under. 

 

 

Endelig løsning

Løsningen, navngitt Lilleboks, er en minimalistisk boks som holder styr på vaskerutiner i et kollektiv.
Lilleboks sender ut informasjon og påminnelser til alle i kollektivet om deres arbeidsoppgaver i inneværende uke. Gjennomført jobb registreres ved bruk av en RFID leser, og bruker får tilbakemelding gjennom en lysdiode. De fem lysene representerer fem beboere, og fem ansvarsområder. Om en av beboere skulle glemme sin arbeidsoppgave vil Lilleboks sende ut påminnelser. Målet med boksen er å forenkle organisering og kommunikasjon, samt redusere feil i vaskerutiner.

 

Publisert 28. jan. 2017 16:58 - Sist endret 31. mai 2017 20:40