ODSEM5B – Odontologistudiet, 5. semester
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Dette emnet er likt ODSEM5A – Odontologistudiet, 5. semester (nedlagt)
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
ODSEM4A – Odontologistudiet, 4. semester del I (nedlagt), ODSEM4B – Odontologistudiet, 4. semester del II (nedlagt)
Obligatorisk undervisning i 5. semester må være godkjent for å kunne avlegge eksamen.
En programstudent som ikke består eksamen i et semester i odontologistudiet, kan ordinært ikke gå videre i studiet før eksamen er avlagt og bestått. En student som går opp til ny/utsatt eksamen, kan likevel fortsette å følge undervisning til sensur er falt, evt. til klagesensur foreligger, men må da avbryte semesteret dersom endelig sensur er "ikke bestått".
Eksamen
Semesteruke 16
- ODSEM5B (15 studiepoeng): Praktisk/"klinisk"
prøve. Intensiv evaluering av studentenes manuelle ferdigheter. Kontroll
av forståelse av alle aktuelle behandlingsformer. Studentene får
utdelt en overkjeve og en underkjeve, og skal på utvalgte tenner foreta
preparering og i noen grad fylling for bestemte restaureringstyper. Arbeidene
gjøres dels på benk, dels på fantomhode.
Histologi
Semesteruke 20
- ODSEM5A (15 studiepoeng): Skriftlig eksamen av
"essay"-typen. Semesterets ulike fag integreres i oppgavene. Varighet 5 timer
Eksamensspråk
Det er mulig å besvare eksamen på norsk, svensk eller dansk. Om bruk av målform i eksamensoppgaver, se §5.4 i Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
En student kan fremstille seg til eksamen i dette emnet inntil tre ganger. Det er ingen frist for å trekke seg fra eksamen. Manglende frammøte til eksamen uten gyldig forfall regnes ikke som et eksamensforsøk og utløser ikke rett til utsatt eller ny eksamen.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.