PSYK1PF – Profesjonsstudiet i psykologi, 5. semester
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Innhold våren 2007:
Personlighetspsykologi
Utredning av mentale forstyrrelser hos unge og voksne
Personlighetspsykologi beskriver og forklarer både menneskets natur og dets individuelle forskjeller. Psykoanalyse, humanistisk psykologi og fenomenologisk teori danner det klassiske grunnlaget for personlighetspsykologi.
Utredning av mentale forstyrrelser hos unge og voksne: Forståelse og utredning av emosjonelle forstyrrelser
Hva lærer du?
Du skal tilegne deg kunnskap om forskjellene mellom mennesker, hvordan de kartlegges, hvordan de måles, hvor og hvordan de manifisterer seg, hvordan de utvikles og forandres og hvor de kommer fra. Du lærer om problemstillingene:
- Kognitiv - trekk
- Personlighet - situasjon
- Stabilitet - forandring
- Arv - miljø
I tillegg skal du tilegne deg kunnskaper om personlighetens innflytelse på forskjellige domener av vårt liv: kroppslig og mental helse, lykke og velvære og sosiale relasjoner m.fl.
Du lærer også klassifikasjon, strukturerte intervjumetoder med sikte på diagnose, kliniske intervjumetoder rettet mot anamnese og kontakt- situasjonen, diagnostiske selvutfyllingsmetoder og bruk av prosjektive tester.
Opptak og adgangsregulering
Lukket profesjonsstudium.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Opptak på profesjonsstudiet.
Godkjent 1., 2., 3. og 4. semester av profesjonsstudiet i psykologi.
Undervisning
Undervisning gis i form av forelesninger, seminar, prosjektøvelser og praksis.
Undervisningen i metode, diagnostikk, prosjekt, praksisseminar og praksis er obligatorisk.
Undervisningen i diagnostikk vil bestå av forelesninger og seminarer med sterkt innslag av gruppearbeid og egenaktivitet. Studentene er en dag i uke ved en klinisk institusjon og pasienter ved disse institusjoner er utgangspunktet for studentenes presentasjoner av kasus i undervisningsklinikker.
Undervisningen er delt i tre. Den starter i begynnelsen av semesteret med et tredagers blokkurs, 9 timer hver dag, hvor studentene er delt i tre grupper. Det undervises i ICD-10, DSM-IV og SCID. Kurset følges opp av et 2tx6 ukers kurs hvor empirisk basert psykopatologiforståelse gjennomgås. Det legges opp til utstrakt egendeltakelse.
Eksamen
Krav til godkjenning av semesteret:
- Deltatt på gruppebasert undervisning i
personlighetspsykologi - Deltatt på gruppebasert undervisning i diagnostikk og empirisk psykopatologi
- Deltatt på undervisningsklinikk
- Deltat på medodeforelesninger og
praksisseminar - Gjennomført praksis
- Deltatt i prosjektgruppe og symposium
Følgende deleksamener må gjennomføres:
- 3-timers skriftlig eksamen fra pensum i personlighetspsykologi
- 3-timers skriftlig eksamen fra pensum i diagnostikk
- Semesteroppgave i personlighetspsykologi, tittel må være godkjent av faglærer
Krav til omfang på semesteroppgaven:
- 5000 ord, 14-15 sider A4, linjeavstand 1.5, skriftstørrelse 12, normale marger.
Informasjon om kildehenvisninger i semester-/hjemmeoppgaver
Utfyllende retningslinjer for semesteroppgaven finnes i informasjonsmappen for semesteret.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Deleksamen 3 timers skriftlig skoleeksamen i personlighetspsykologi vurderes til bestått/ikke bestått.
Deleksamen 3 timers skriftlig skoleeksamen i diagnostikk vurderes til bestått/ikke bestått.
Deleksamen semesteroppgave vurderes innenfor karakterskalaen A-F.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Det kan søkes om dispensasjon fra forskriftsregelen ved stryk på eksamen.
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.