UTLED4011 – Organisasjonskunnskap og ledelse

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet er nedlagt, se våre gjeldende emner for master i utdanningsledelse her.

 

Emnet tar opp problemstillinger og temaer som er relevant for alle organisasjoner og organisasjonstyper, men retter særskilt fokus på skolen som organisasjon og utdanningssektoren som system. Sentrale begreper er organisasjoner, deres strukturelle og kulturelle trekk og forhold til omverdenen. Videre behandles teorier om ledelse, kommunikasjon og beslutninger, samt perspektiver på læring og forandring. Relevansen for skole og utdanning skal synliggjøres gjennom pensumutvalget og studentenes praktiske tilnærming til lærestoffet.

Hovedområder:

  • Skolen som organisasjon og utdanningssektoren som system.
  • Personalledelse og teorier om ledelse.
  • Kommunikasjon og læring i organisasjoner.
  • Hvordan organisasjoner endres og ledernes utfordringer i denne sammenheng.
  • Den profesjonelle organisasjon.

Hva lærer du?

Målet er at studentene skal utvikle forståelse for

  • hvordan skole og utdanning kan ses gjennom organisasjonsteoretiske begreper,
  • hvordan organisasjoner fungerer internt og i forhold til omverden,
  • sentrale problemområder der utvikling av organisasjoner og deres virkemåte står sentralt.

Opptak og adgangsregulering

For informasjon om opptak og adgangsregulering se informasjonen om studieprogrammet: Hvordan søke på dette studiet?

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Forutsetter normalt opptak på masterprogrammet i Utdanningsledelse. Studenter som tar emnet som videreutdanning eller innenfor Rektorskolen må inneha kvalifikasjoner som tilsvarer opptakskravene til masterprogrammet.

Innpasning

Emnet inngår i masterprogrammet i Utdanningsledelse. Emnet kan også gjennomføres som videreutdanning i Rektorskolen.

Studenter som er tatt opp på masterprogrammet i Utdanningsledelse følger normalt UTLED4110 – Trinn 1: Ledelse og styring av utdanning (nedlagt) (30 studiepoeng) og avlegger eksamen i høstsemesteret. Studenter som har fått innpasninger (.f.eks fritak for deler av UTLED4110 på grunnlag av tidligere utdanning) eller av andre grunner (sykdom osv.) ikke kan ta UTLED4110 i samme kalenderår, følger UTLED4011 – Organisasjonskunnskap og ledelse (nedlagt) (10 studiepoeng) , UTLED4012 – Styring av utdanning (nedlagt) (10 studiepoeng) og/eller UTLED4013 – Ledelse av pedagogisk virksomhet (nedlagt) (10 studiepoeng) . Studenter som ønsker å følge delemnene på 10 studiepoeng må søke instituttet om dette.

Undervisning

Emnet tilbys som et deltidsstudium og er organisert i form av seminarer, gruppearbeid og individuelle oppgaver. Det legges til rette for at studentene kan arbeide problembasert med utgangspunkt i konkrete eksempler fra egen praksis/ arbeidsplass. Studentene får veiledning enkeltvis og/eller i grupper i forbindelse med oppgaver som spesifiseres i form av studiekrav. Arbeid i basisgrupper er en viktig læringsarena.

Emnet går over to semestre, med undervisningsstart i vårsemesteret.

Hva skjer via nettet?

  • Informasjon mellom studenter og lærestedet skjer i hovedsak ved hjelp av en elektronisk læringsplattform.
  • Det arbeides med nettbaserte oppgaver.
  • Veiledning på oppgaver er i hovedsak nettbasert.
  • I tillegg legges det til rette for kommunikasjon i lukkede basisgrupperom.

Vurdering av studiet

Det etableres en referansegruppe for Utdanningsledelse trinn 1. Underveis legges det til rette for møter hvor studentene får mulighet til å påvirke tilretteleggingen av studiet samt gi fortløpende vurdering til kursleder. Hver basisgruppe bidrar med en representant i referansegruppen.

Eksamen

Individuell prøveforelesning 30 minutter. Deretter åpent for spørsmål fra tilhørerne og sensorene ca. 15 minutter. 7 dager før datoen for prøveforelesningen får studenten utdelt et tema som vedkommende skal forelese over. Deltakerne i basisgruppa kan være til stede ved hverandres prøveforlesninger. Prøveforelesninger er offentlige og andre tilhørere er velkomne til å delta. Retningslinjer prøveforelesning.

Prøveforelesningen arrangeres i høstsemesteret.

Karakterskala: Vurderes til bestått/ikke bestått

For studenter som fulgte emnet i 2004 var eksamensformen mappevurdering med karakterskala: Bestått/ikke bestått. Kun studenter som fulgte emnet i 2004 og oppfyllte studiekravene, har rett til å gå opp til eksamen i emnet med mappevurdering som eksamensform. Overgangsordningen for disse studentene gjelder i 2 år slik at siste mulighet for å gå opp til eksamen med mappervurdering som eksamensform er høstsemesteret 2006.


Studiekrav:

En forutsetning for å gå opp til eksamen er at studentene har gjennomført studiekravene som er spesifisert for emnet. Studiekravene formidles til søkere som har fått opptak på emnet ved studiestart.

Annet

Kursdimensjonering

Minimum 15 og maksimum 45 studenter. Emnet tilbys alle studenter som er tatt opp på Masterprogrammet i Utdanningsledelse.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Undervisning
Vår og høst

Deltid

Eksamen
Hver høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo