LSS4120 – Lesing og skriving for minoritetsspråklige trinn 1.- 7.
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
- Lesingens plass i nasjonale læreplaner
- Sentrale teorier om lesing og metoder for leseopplæring
- Forskningsbaserte kunnskaper og debatter om ulike tilnærminger til utvikling av lese- og skriveferdigheter
- Utvikling av leseferdigheter, ordforråd og begrepskunnskap.
- Utvikling av lesing og leserelaterte utfordringer hos to-/flerspråklige elever.
- Begynneropplæring i lesing og skriving
- Leseforståelse
- Pedagogisk kartlegging og pedagogisk bruk av kartleggingsresultater.
- Intervensjonstiltak og, forebyggende tiltak lesevansker
- Bruk av ulike læremidler og digitale læringsressurser i lese- og skriveopplæring.
Hva lærer du?
Kunnskaper:
Studenten har avansert kunnskap om de spesielle utfordringene lese- og skriveutvikling hos minoritetsspråklige barn kan by på. Han / hun har forskningsbasert kunnskap om sammenhengen mellom språkutvikling og leseferdigheter hos minoritetsspråklige. Studenten skal ha innsikt i hva et rikt ordforråd og leserelaterte aktiviteter i og utenfor skolen betyr for leseforståelse, lesing av ulike tekster og kontrastiv språkanalyse.
Studentene skal ha kjennskap til ny forskning om metoder i lese- og skriveundervisningen relatert til det å lære å lese på et andre språk. Studentene skal også ha kunnskap om kartlegging av leseferdigheter for denne elevgruppen.
Ferdigheter:
Studenten kan anvende sin kompetanse innenfor lesing og skriving til å undervise minoritetsspråklige og/eller veilede andre når det gjelder lese- og skriveopplæring for disse elevene.
De skal kunne utvikle opplæringstiltak og kritisk vurdere pedagogisk praksis rettet mot lese- og skriveopplæring for minoritetsspråklige.
Profesjonell (generell) kompetanse:
Studentene skal ha en grunnleggende profesjonskunnskap rundt lesing og skriving for minoritetsspråklige elever på barnetrinnet. Kompetansen skal være forskningsbasert med kjennskap til sentrale teorier, som kan videreutvikles på grunnlag av ny forskning og praksiserfaringer.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emnet inngår i Master i Lesing og skriving i skolen, Fordypning Lesing og skriving i skolen – Lesing og skriving på 1. til 7. trinn
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Krever opptak til Masterprogrammet i lesning og skriving i skolen.
Undervisning
- Forelesninger ved emneansvarlige lærere
- Seminarvirksomhet og gruppearbeid der studentene inntar en aktiv rolle.
Eksamen
Emnet omfatter ett arbeidskrav og en 4-timers avsluttende skriftlig eksamen.
Arbeidskrav består av en individuell eller gruppevis pensumrelatert oppgave etter et oppgitt emne. Emneansvarlig lærer oppgir emnet.
Omfanget av oppgaven:
Individuell: 5-6 sider
Grupper på to: 8-10 sider
Grupper på tre: 12-14 sider
Arbeidskravet må være godkjent for at studentene skal kunne gå opp til den avsluttende skriftlige eksamenen.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.