PED4205T – Flerkulturelt perspektiv i utdanning
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet ser samfunnet og dets utdanningsinstitusjoner i et flerkulturelt perspektiv. Sentrale temaer er: Flerkulturalitet og mangfold, utdanningspolitiske og praktisk-pedagogisk utfordringer, interkulturell opplæring, tospråklig opplæring, inkluderende sosialisering, antirasistisk arbeid og tverrkulturell kommunikasjon.
Dagsaktuelle utdanningspolitiske praksiser, reformer og dokumenter blir tatt opp til faglig drøfting ut fra majoritets- minoritets- og urfolksperspektiv.
Hva lærer du?
Målet med emnet er å gi studentene teoretisk innsikt som gjør dem i stand til å forstå flerkulturelle pedagogiske utfordringer i ulike institusjoner i samfunnet generelt og i utdanningssystemet spesielt.
Studentenes flerkulturelle pedagogiske kompetanse for profesjonelt arbeid skal bli styrket.
Emnet tar også sikte på å styrke studentenes forutsetninger for pedagogisk ledelse i flerkulturelle sammenhenger.
Opptak og adgangsregulering
Emnet er forbeholdt studenter med opptak til masterprogrammet i Teknologi, organisasjon og læring.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Emnet forutstter opptak til Master i teknologi, organisasjon og læring.
Overlappende emner
5 studiepoeng overlapp mot PED4200 – Teori og praksis - Didaktikk og organisasjonslæring (nedlagt)
Undervisning
Undervisningen gjennomføres konsentrert i semesterets 4 første uker. Undervisningen består av en kombinasjon av forelesning og seminar.
Studentene følger felles undervisning med studenter på master i pedagogikk, PED4200, kursemne 5. Undervisningen er ikke spesielt tilrettelagt for studenter på master i Teknologi, organisasjon og ledelse.
Eksamen
Individuelt eller i gruppe, skal studentene skrive et notat (maks 7 sider) over oppgitt tema.
Informasjon om sitat og kildebruk/informasjon om fusk
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.