Du kan mer enn du tror

– Jeg så ikke verdien i alt jeg studerte, før jeg var ute i praksis. Nå som jeg jobber, bruker jeg nesten alt av det jeg lærte. Man vet aldri hvor mye man faktisk kan, før elevene spør om noe.

Smilende intervjuobjekt i hodeplagg og blazer.

Portrettbilde: privat. Bakgrunnsbilde: UiO/Anders Lien.

Fatima Reda fullførte Lektorprogrammet, studieretning nordisk (nå studieretning norsk) våren 2020. I dag jobber hun som lektor ved Kirkeparken videregående skole hvor hun hovedsakelig underviser i norsk.

 

Mentorordningen bygget bro mellom studiet og lærerprofesjonen

Allerede tidlig i studieløpet deltok Reda i mentorordningen til Lektorprogrammet, PROMO.

– PROMO var til stor hjelp for å bygge en bro mellom studiet og lærerprofesjonen. Det var fint å ha en mentor som jobber i skolen, og som kan vise oss hvordan det vi lærer på universitetet, kan være relevant for vår profesjonsutvikling.

– Hvordan opplevde du ellers utviklingen din som lærerstudent? – Det var med det første profesjonsemnet at jeg virkelig fikk følelsen av at «nå skal jeg bli lærer». Det var fint å kunne være med i praksis og observere undervisningen fra et lærerperspektiv og ikke et elevperspektiv for første gang. Jeg vil anbefale alle studenter å gjøre så mye ut av praksisperioden som mulig. Det er her du får innblikk i det virkelige arbeidslivet.

– Det var med det første profesjonsemnet at jeg virkelig fikk følelsen av at «nå skal jeg bli lærer»

Jeg fant ut at jeg kan mer enn jeg tror

Det er først i ettertid Reda ser hvordan hele studieløpet forberedte henne til å gå ut i praksis og til læreryrket. – Som lektorstudent var ikke det like tydelig, det var vanskelig å se hvordan jeg skulle ta med meg all teorien og kunnskapen inn i klasserommet. Jeg likte spesielt godt emnene som var tilpasset lektorstudenter, da det var en tydelig kobling til læreryrket, spesielt emnet «Nynorsk for lektorstudentar». Jeg bruker fortsatt oppleggene vi lagde i seminarene, med elevene mine i dag.

– Det er spennende å høre hvordan du benytter deg av fagkunnskapen du tilegnet deg i lektorutdanningen i nåværende jobb. – Jeg har funnet ut av at jeg kan mer enn jeg tror. Alt jeg leste i løpet av utdanningen og hørte på forelesninger, har jeg på en eller annen måte fått bruk for både i og utenfor klasserommet.

 

Ekstrajobben kan være gull verdt

Når vi spør henne om tips for å komme raskt ut i jobb etter endte studier, er det særlig én ting Reda ser som avgjørende: – Et godt tips er å jobbe som tilkallingsvikar mens du studerer. Det er lurt å skaffe seg et nettverk i skolene, spesielt i ditt nærområde om det er der du ønsker å jobbe senere. Gjør du en god jobb som vikar, vil du sette et tydelig spor etter deg. I tillegg får du ansiennitet. Kanskje de vil ha deg tilbake når du er ferdig utdannet?

 

– Er det andre erfaringer eller kvalifikasjoner som også var utslagsgivende for at du fikk jobben? – Jeg er en førstegenerasjonsinnvandrer som har gått veien om å bli norsklærer. Det er en uvanlig kombinasjon. I dagens samfunn er skolene mangfoldige, men lærerne gjenspeiler ikke elevgruppen. Jeg tror derfor at min bakgrunn og spesialisering innen flerspråklighet i skolen har vært utslagsgivende for å få jobben.

– Jeg er en førstegenerasjonsinnvandrer som har gått veien om å bli norsklærer. Det er en uvanlig kombinasjon.

– Avslutningsvis er vi nysgjerrige på hva de beste minnene dine fra studietiden er?     – Jeg har mange gode minner, og det beste minnet er fra den første dagen da jeg ble kjent med flere medstudenter som jeg fortsatt har god kontakt med den dag i dag. Jeg setter stor pris på at vi ble delt i mindre grupper i fadderuken for å bli bedre kjent, det gjorde hele studietiden lettere når man har noen å diskutere fag med. Som jeg savner studietiden!

Red. anm: Etter at intervjuet ble gjennomført, har Fatima Reda gått over i en stilling som stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 29. feb. 2024 14:49 - Sist endret 24. apr. 2024 13:26