Forsker på kunstig intelligens

Henrik Tjønn fullførte Master i pedagogikk, studieretning Kommunikasjon, design og læring, i 2023. Nå tar han en doktorgrad ved Institutt for pedagogikk på UiO. 

Bildet kan inneholde: smil, skjegg, erme, lykkelig, flash fotografering.

Foto: Shane Colvin/UiO

Målet er doktorgrad

Henrik er i dag stipendiat ved Institutt for pedagogikk på UiO. Stipendiatstillingen er tilknyttet prosjektet «Læring i algoritmenes tidsalder».

- Første gang jeg leste om prosjektet, ble jeg så engasjert at jeg sølte kaffe i sengen. Det var aldri noen tvil om at jeg skulle søke!

Stipendiatperioden varer i fire år og det store målet er en ferdig doktorgrad. I løpet av disse fire årene skal 25 prosent av arbeidstiden brukes på undervisnings- og utviklingsrettede oppgaver. Det kan for eksempel være undervisning i store og små grupper, sensurarbeid og deltakelse i prosjektarbeid. Resten av tiden brukes til eget forskningsarbeid og en opplæringsdel på 30 studiepoeng.  
 
- I oppstartsfasen er den viktigste oppgaven å planlegge og gjennomføre innledende datainnsamling i prosjektet jeg er tilknyttet («Læring i algoritmenes tidsalder»).

Henrik møter de andre prosjektmedlemmene jevnlig og reiser rundt til skoler i Asker kommune for å se hvordan de arbeider med kunstig intelligens i klasserommene.

- I løpet av de første månedene håper jeg også at jeg får økt innsyn i og kunnskap om fenomenet, slik at jeg kan spisse mitt eget forskningsprosjekt ytterligere.

På spørsmål om hva som er det beste med jobben hans forteller Henrik at det å være stipendiat innebærer mye variasjon og fleksibilitet i arbeidsoppgaver, noe han trives svært godt med.

- I tillegg er det den spenningen som ligger i å kunne arbeide med noe så tidsriktig og lite utforsket som bruk av kunstig intelligens i læring og undervisning. Jeg føler meg dessuten privilegert som får tilbringe mye tid med erfarne fagfolk på området.

Solid utgangspunkt

Henrik forteller at mastergraden i pedagogikk har bidratt til å styrke generelle kompetanser og ferdigheter, som for eksempel evne til kritisk refleksjon og formidling. Samtidig har utdanningen også gitt han et solid utgangspunkt for videre utforsking av ulike sammenhenger mellom teknologi og læring.  
 
- Konkret gjorde utdanningen meg kvalifisert til stillingen som stipendiat, men også som rådgiver ved UVs eget ressurssenter (IDEA) høsten 2023. Mastergraden i pedagogikk kom godt med i arbeidet med å koordinere oppstarten av implementering av kunstig intelligens ved UV. 

Andre verdifulle lærdommer Henrik har fra studietiden er å skaffe seg overblikk og å se de lange linjene i det man holder på med. Et godt eksempel er tabeller, som Henrik mener er et undervurdert redskap for å sortere tankene. 
 
- Jeg har dessuten stor tro på verdien av dialog, også som arbeidsmåte både under studietiden og videre arbeidsliv. Snakk sammen! 

Praksis, forskning og tverrfaglighet

Henrik sin første praksisperiode på studiet ble tilbrakt hos forskningsinstituttet NIFU.

- Her fikk jeg innblikk i en til da ukjent verden, og lærte dessuten en hel del om forskerlivets mange sider.

Hos NIFU fikk Henrik også ta del i et forskningsprosjekt om digitale læremidler i en stor norsk kommune. 
 
Praksisperiode nummer to var hos LINK, et tverrfaglig senter for læring og utdanning ved UiO.

- Her fikk jeg omsatt kunnskap fra pedagogikkfaget i praksis gjennom å utforme et Canvas-kurs for nye studenter sammen med en medstudent.

Følg med på trender og prøv nye ting

For å bli attraktiv på arbeidsmarkedet etter man er ferdig utdannet må man i følge Henrik ikke være redd for å prøve noe nytt. 

- Søk på studentstillinger som dukker opp ved fakultetet, slik at du får omsatt teoretiske perspektiver til praktiske løsninger.

Et annet godt tips fra han er å følge med på morgendagens trender og hvordan disse henger sammen med livslang læring. På den måten blir det lettere å formidle hvorfor akkurat din kompetanse er viktig for private bedrifter så vel som offentlige virksomheter.

De gode samtalene

Henrik sine beste minner fra studietiden er de gode samtalene med medstudenter og forelesere, både i formelle og uformelle former.

- Det er dessuten givende å oppdage stadig nye sammenhenger i arbeidet med masteroppgaven. Etter noen år i arbeidslivet vet jeg hvilken gave det er å kunne konsentrere seg om en arbeidsoppgave over tid.  

Publisert 8. feb. 2024 13:51 - Sist endret 8. feb. 2024 13:52