English version of this page

Introduksjon av GPT UiO - Kunstig intelligens med personvernfokus

OBS: Dette er en gammel nyhetssak om GPT på UiO. Tjenesten er nå lansert.
 → Les om GPT UiO og hvordan du tar den i bruk.

→ Les nyeste nyhetssak om GPT UiO.

Liker du å prøve ut ny teknologi, og synes du at UiO var litt streng da det ble klart at du ikke kan bruke OpenAIs ChatGPT i jobbsammenheng? IT-avdelingen har åpnet gpt.uio.no (betaversjon). Gjennom denne webtjenesten sørger vi for for at du kan benytte tjenesten chatGPT fra Microsoft med OpenAI-algoritmen på en GDPR-lovlig måte som UiO-student eller ansatt, dog kun for gule og grønne data.  Dette er den samme algoritmen som OpenAI leverer, men vi har ikke klart å få en god nok databehandleravtale med dem.

Alle studenter og ansatte på UiO kan logge inn på gpt.uio.no med sin FEIDE-bruker.

IT-avdelingen utvikler GPT.UiO. Tjenesten skal bli produksjonsklar i løpet av september 2023.

Hva skjer og hvorfor?

I november 2022 sjokkerte OpenAI hele verden med sin nye tjeneste ChatGPT. ChatGPT er et spennende verktøy, så lenge det brukes på en fornuftig måte og med noe edruelighet rundt resultatene.

Samtidig er det utfordringer knyttet med direkte bruk av OpenAIs ChatGPT, ettersom du som bruker utleverer persondata gjennom innlogging og bruk av tjenesten til OpenAI. OpenAI vil lagre alt innhold, både teksten du skriver inn (prompt/forespørsler/spørsmål) og svar, for å trene opp og forbedre modellene sine, og man kan risikere at sitt innhold blir lekket og sendt til andre via tjenesten.

Alt innhold i OpenAIs ChatGPT behandles og lagres i USA. Dette er spesielt problematisk ved behandling av personopplysninger, i lys av GDPR (personvernforordningen) og Schrems II-dommen. I Schrems II-dommen ble det avgjort at amerikansk overvåkingspraksis forårsaket utilstrekkelig beskyttelse for personvernet for innbyggere i EU/EØS, og dermed ble overføringen av personopplysninger til USA ansett som ulovlig.

UiO legger et sikringslag mellom UiO og chatGPT

For å unngå utfordringene nevnt over jobber et tverrfaglig team av personvern-jurister, designere og utviklere på IT-avdelingen nå med å tilby en måte å bruke chatGPT på en lovlig måte som ansatt eller student ved UiO. IT-avdelingen mener at vi gjennom gpt.uio.no, en signert databehandleravtale med Microsoft Azure et lokalt "sikringslag" som anonymiserer sluttbruker og  sørger for at data behandles på europeisk jord. Med dette mener vi at vi har en løsning som gjør at vi kan gi våre studenter og ansatte til gang til chatGPT på en "GDPR-ifisert" (personvern og informasjonssikkerhet er ivaretatt) måte på gpt.uio.no.

Hva skjer videre?

IT-avdelingen vil fortsette å forbedre, utvikle og stabilisere tjenesten. Vennligst ta kontakt (se kontaktinformasjon på gpt.uio.no) om det er noe mer du lurer på.

Pass på hva du bruker chatGPT til

Det er altså slik at vi har vurdert lovmessigheten i direkte bruk av chatGPT med din UiO-brukerkonto til å være problematisk. Du kan altså ikke benytte Open AIs / Microsofts direktepålogging til ChatGPT til UiO-formål (inkludert forskning og undervisning).

Men, du kan altså få akkurat samme tilgangen, for gule og grønne data, på en lovlig måte via UiOs webside gpt.uio.no. Tjenesten er så godt som i full produksjon, men du må dessverre forvente noe ustabilitet i forbindelse med hyppige oppdateringer og feilfiksing. Vi forventer endelig produksjonsdato 15 september.

Merk at vi kan kun kreve at studenter/kandidater/ansatte bruker chatGPT gjennom UiOs egen chatGPT frontend gpt.uio.no. Direkte bruk av chatGPT-tjenester hos leverandørene kan vi ikke gå gode for.

Publisert 21. juni 2023 14:49 - Sist endret 4. jan. 2024 13:54