Ny versjon av Vortex (versjon 62)

Ny løsning for å sette inn bilder som både er enklere og har flere muligheter. Direkte i redigeringsfeltet kan du nå bl.a. flytte bildet opp og ned i teksten, se høyde og bredde på bildet og finjustere størrelsen på bildet ved å dra i det.

Hva er nytt i denne versjonen

Ett klikk for å sette inn bilde

Skjermbilde av ny bildeinsettingsdialog i Vortex

I ny løsning trenger du kun å bruke bildefunksjonen i verktøylinja for å sette inn og plassere et bilde.

DIV-funksjonen du tidligere brukte til å plassere bilder til høyre, venstre osv. brukes nå kun til å sette inn faktabokser.

Enkelt å flytte et bilde opp eller ned i teksten

Ved å dra i krysset øverst til venstre på et bilde kan du flytte bildet opp eller ned i teksten. Se video.

Å flytte bilder i redigeringsfeltet var ikke mulig i gammel løsning.

Da var du nødt til å slette bildet og så sette det inn på nytt eller redigere i kildekoden.

Se bildedimensjoner bare ved å ta musa over bildet

Når du holder musa over et bilde du har satt inn i redigering kan du nå enkelt se høyden og bredden på bildet.

Dra og slipp i redigering for å finjustere størrelsen

Ved å dra i den sorte firkanten i hjørnet av et bilde kan du finjustere størrelsen til bildet uten å gå inn i redigeringsdialogen. Se video.

Hvis du forsøker å gjøre bildet større enn originalformatet til bildet så blir tallene som indikerer størrelsen presentert i rødt.

Innebygd konvertering for bilder satt inn på gamle måten

Hvis du forsøker å endre på et bilde som var satt inn med gammel løsning for bildeinnsetting, så vil du bli spurt om du ønsker å konvertere bildet til ny løsning.

Dette skal du i utgangspunktet bare svare ja til.

Hvis du svarer nei så får du ikke endret på bildet uten å gå inn i kildekoden.

Andre feilrettinger og forbedringer

• Støtte for Ph.d. i studieprogram-malen
  • Støtte for studiestartsprogram på studieretninger
  • Timeplan: Alle aktiviteter vises alltid med tidspunkter i overskrift hvis mulig

Detaljert oversikt over endringer

• [VTK-3873] - Bildeinnsetting - HTML 5
  • [VTK-3929] - Utvide programforside med støtte for Ph.d.
  • [VTK-3983] - Studiestart på studieretninger
  • [VTK-4025] - Timeplan - ta bort begrensning på 30 aktiviteter for tidspunkter i oversikten
  • [VTK-4020] - Endre lokaliseringer i Hvordan søke dokumenttypen
  • [VTK-3992] - Begrense antall samtidige FastCGI PHP-requester fra Java-dispatcher