Da de jødiske barna flyktet til Norge

Filmskaper og forfatter Nina Grünfeld vil med utgangspunkt i filmen og boken «Ninas barn» (NRK og Kagge forlag 2015), fortelle om de jødiske barna som kom fra Østerrike og Tsjekkoslovakia til Norge på slutten av 1930-tallet som norgeshistoriens første politiske barneflyktninger.

Nina Grünfeld.

Grünfeld vil i foredraget vise klipp fra filmen, lese fra boken og trekke linjer fram til i dag ved også å fortelle om hvordan barnas liv ble etter krigen. Nina Grünfeld (f. 1966 i Oslo) har laget flere tv-dokumentarer i den personlige sjangeren der hun tematiserer krigens betydning for det jødiske enkeltindividet. Nina underviser også i filmregi og har i mange år arbeidet kulturpolitisk.

Foredraget vil bli streamet fra HL-senteret sine sider. Foredraget inngår i serien "Krig, okkupasjon og historisk arv", og er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og HL-senteret.

Universitetet i Oslo og HL-senteret.
Publisert 6. nov. 2017 11:02 - Sist endret 6. nov. 2017 11:02