En kort innføring i Blå-Hvit seriens livsløp

I 1980 lanserte Norges Kooperative Landsforening (NKL) sine Blå-Hvite varer. Blå-Hvit serien skulle være et billigere alternativ med ren konsumpolitisk samvittighet. Under lanseringen 5. februar 1980 fikk nysgjerrige journalister utlevert en pose fylt med blå og hvite varer, og en nøye planlagt tale. Hva som ble sagt under pressekonferansen var blitt nøye innlært og var skrevet etter NKLs markedsavdeling sin mal. Taleren skulle presisere at den nye serien var et utspill i debatten om hvordan vi forholdt oss til et moderne forbrukssamfunn, den skulle presisere at produktene ikke var av dårligere kvalitet, han skulle forklare at produktene ble lagd i Norske og Svenske fabrikker. Men viktigst av alt skulle han forklare at NKL tok avstand fra reklame og markedsføringshysteriet de mente preget det Norske markedet. Blå-Hvit skulle vær en reklamefri vareserie.

 Markedsavdelingen gjorde tydeligvis noe riktig. De hadde satt ut 28 halvsidesoppslag i forskjellige aviser og trykt opp om lag halvannen million løpesedler som skulle distribueres via post. Oppslagene og løpesedlene var selvsagt ikke utformet som reklameoppslag, men som informative kunngjøringer.

Disse «kunngjøringene» var ikke gratis. Ut av et budsjett på 30 millioner kroner brukte NKL 1,5 av dem på lanseringen av tjue reklamefrie varer. Etter synkende salgstall de tre første årene økte NKL reklameinnsatsen og utstyrte transportbilder med Blå-Hvit reklame samtidig som de satte opp 500 reklameplakater landet over.

I 1986 var reklame budsjettet økt til 1,9 millioner samtidig som produktene fortsatte å selge dårlig. NKL hadde utvalget 56 varer uten noe bedre resultat. I 1989 sto de ti mestselgende produktene i serien for over halvparten av den totale omsetningen. Tiårsjubileet skulle være et siste forsøk på å blåse liv i de merkeløse varene. NKL solgte produkter til samme pris som i 1980, noe som gjorde varene billigere på grunn av Brundtlands devaluering av kronen etter høyreregjeringen gikk av.  Men på tross av økt salgstall ved tiårsjubileet var gleden kortvarig for NKL. Markedsforskning viste at det var de gamle og lavtlønnede som holdt serien i live, og med økt konkurranse fra lavpriskjeder som Rimi og Rema 1000 var ikke Blå-Hvit serien lenger særlig konkurransedyktig. NKL satset heller på sin egen lavprisbutikk Prix, og i 1994 ble de merkeløse Blå-Hvit varene tatt ut av hyllene for godt.

Av Øistein Holm Bergesen
Publisert 27. nov. 2013 18:31 - Sist endret 24. juni 2015 09:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.