Mari Bjørge

Publisert 29. nov. 2013 12:12

I det første blogginnlegget om norgesglass, nevnes det at glasset har fått en renessanse i de senere årene på grunn av retrotrender. Det kan òg tilføyes at DIY-bevegelsen gjør sitt for å bidra til populariseringen av objektet.  I semesteroppgaven anvender jeg Moods of Norways bruk av norgesglass som case, for å belyse objektets meningsinnhold. Det vil også knyttes til temaet 'retro og nostalgi' fra pensum.

Publisert 28. nov. 2013 11:29

Dette blogginnlegget er viet historien om hvordan Drammen Glassverk, som leverte norgesglass til et helt land i nesten 50 år, ble en ledende produsent av vindusglass i Norge:

Publisert 17. nov. 2013 12:18

Etter gjesteforelesningen til Grace Lees-Maffei har jeg tenkt litt videre på hvordan norgesglasset, som et stykke designkultur, kan forstås i et medierings-perspektiv. Lees-Maffei fortalte oss om sin kommende bok «Iconic Designs: 50 Stories about 50 Things», der hun belyser hvilken rolle mediering spiller i dannelsen av designikoner. Slik utfordrer Lees-Maffei konvensjonelle oppfatninger om at tingene får ikonstatus i kraft av designet eller produsenten.  Objekter får gjerne status som kulturelle ikoner gjennom mediering og forbruk, og ikke kun som produkt av profesjonelle aktørers skapende praksis, eller i kraft av designerrollen.

Emneord
Siste kommentarer Mer ...