TEOL4027 – Pastoralteologi og liturgikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Målet for emnet er at studentene skal få fagkunnskap om hva det innebærer å være prest, med vekt på prestens rolle i kirkerommet, i menigheten og i samfunnet. Studentene skal få aktuell kunnskap om endringer i Den norske kirke og i prestetjenestens betingelser, og grunnleggende prinsipiell forståelse av hva kirke og prestetjeneste er i lys av evangelisk-luthersk teologi. Studentene skal tilegne seg praktiske ferdigheter som liturger i gudstjenesten, og grunnleggende kunnskaper om liturgisk og rituell tenkning. Emnet benytter en praktisk-teologisk tilnærming som kombinerer teoretiske, empiriske og erfaringsbaserte perspektiver på praktisk prestetjeneste. Kompetanse innen kirkelig ledelse og ritualer er etterspurt i Den norske kirke, og kan også brukes i andre beslektede samfunnsområder.

Emnet har to faglige hovedområder:

  • Pastoralteologi arbeider primært med spørsmål knyttet til prest som rolle og profesjon. For det første er ledelse og samarbeid et faglig fokus, da rollen formes i samspill med andre ansatte og frivillige. Ekklesiologi (kirkeforståelse) og organisasjon er et annet faglig fokus, da rollen preges av lokalmenigheten og folkekirken. For det tredje står prestetjenestens teologiske mandat, funksjon og formål sentralt, herunder spørsmål om tro og spiritualitet. Studentene øves i å reflektere teoretisk over egne praksiserfaringer knyttet til disse temaene.
  • Liturgikk har rituelle handlinger og gudstjenester som hovedfokus. Liturgikk gir innføring i kristen rituell praksis, med vekt på Den norske kirkes gudstjenesteordninger. Man oppøver liturgiske ferdigheter som inkluderer stemmebruk og messesang. Presten leder hovedgudstjenester søndag formiddag og andre typer gudstjenester, samt kirkelige handlinger som dåp og gravferd. Spesielle hendelser som kriser og ulykker kan innebære utvikling av nye ritualer.

Det anbefales å ta emnene TEOL4026 Menighetspraksis og religionspedagogikk og TEOL4027 Pastoralteologi og liturgikk i samme semester. Alternativt kan TEOL4026 gjennomføres før TEOL4027.

Emnet har to undervisningsløp: 1) Standardløpet der studenter deltar fysisk i ukentlig undervisning og 2) et desentralisert løp innrettet for andrekarrierestudenter, hvor studentene deltar på samlinger og ukentlig digital undervisning.  I begge løpene inngår en felles ukes samling i Trøndelag.

Hva lærer du?

Kunnskaper

  • Du har en grunnleggende forståelse for hva som kjennetegner fagfeltet praktisk teologi
  • Du har praktiske og prinsipielle kunnskaper om presterollen og om Den norske kirke
  • Du har kunnskap om prestens lederansvar og den lokale kirke som organisasjon og som samarbeidsarena for ansatte og frivillige
  • Du kan gjøre rede for grunnleggende trekk ved Den norske kirkes gudstjenesteordning
  • Du har grunnleggende faglig kompetanse i liturgisk ledelse i gudstjenestefeiring og gravferd

Ferdigheter

  • Du kan anvende konkrete praksiserfaringer til å utforske aktuelle praktisk-teologiske problemstillinger
  • Du har grunnleggende praktiske ferdigheter innen ritualer og liturgi
  • Du har grunnleggende ferdigheter i å lede deler av en gudstjeneste
  • Du har øvelse i liturgisk atferd, stemmebruk og messesang
  • Du kan identifisere og redegjøre for hvordan ledelse skjer i kirken
  • Du kan motta og gi veiledning når det gjelder rolleforståelse og liturgiske handlinger

Generell kompetanse

  • Du kan reflektere over egen væremåte i møte med mennesker i situasjoner som inngår i prestetjenesten generelt og i liturgiske situasjoner spesielt
  • Du kan gjøre bruk av din pastoralteologiske og liturgiske kompetanse for å løse praktiske oppgaver i en menighetskontekst
  • Du har en grunnleggende innsikt i forventningene til presterollen og forståelse for prestens ansvar i en menighet

Dette emnet tilbys både på bachelor- og masternivå, avhengig av hvilket studieprogram det inngår i. Pensum på masternivå er mer omfattende enn på bachelornivå, og til eksamen forventes høyere grad av kunnskap og faglig refleksjon i emnet på masternivå enn på bachelornivå.

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer. Emnet er ikke åpnet for enkeltemnestudenter.

Studenter må ha opptak til masterprogrammet i teologi og pastoral praksis eller studieprogrammet ettårig praktisk-teologisk utdanning.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisning og arbeidskrav er direkte relatert til praksiserfaringer fra menighet. I første del av semesteret skal undervisningen legge grunnlag for utøvelse av sentrale og pastorale oppgaver i menigheten. Undervisningen vil bestå av seminarer, forelesninger, praktiske øvelser og veiledning.

I siste del vil studentene få oppgaver der de bearbeider egne praksiserfaringer i lys av pensum. Her skal studentene reflektere muntlig og skriftlig over oppgaver de har utført i en menighet. Arbeidet vil primært bestå av fremlegg, analyser og drøfting av praksiserfaringer knyttet til ledelse og ritualer.

Obligatorisk aktivitet

Da emnets arbeidsformer forutsetter høy grad av tilstedeværelse, er undervisningen obligatorisk, inkludert en ukes samling i Trøndelag. Det er nødvendig å melde fra på forhånd om fravær, og fraværsgrensen er 20%. Fravær som overskrider dette, kan eventuelt kompenseres med ekstra arbeidskrav. (Også for studenter som følger desentralisert løp, jf. Kort om emnet, er det  krav om obligatorisk deltakelse på ukentlig undervisning digitalt, med unntak av på de ukentlige gudstjenesteøvelsene.) 

I tillegg til undervisningsdeltakelse har emnet følgende obligatoriske aktiviteter:

  1. Formulering av egne læringsmål ved begynnelsen av emnet (refleksjonsstarter) (1000-1500 ord).
  2. Fullført og godkjent arbeidsoppgaver i undervisningen ved fakultetet, dokumentert gjennom rapporter levert på Canvas.
    1. Gjennomføre oppgaver som medliturg på minst en gudstjeneste på undervisningsstedet.
    2. Være studentveileder for medstudent knyttet til oppgaver i undervisning eller gudstjenester ved undervisningsstedet.
    3. Fem ukentlige rapporter (uke 34-38). Hver rapport består av to korte oppsummeringer: 1) oppsummering av ukens undervisning (velg enten fysisk eller desentralisert undervisningsløp). 2) Oppsummering av pensumarbeid (tilsvarende ca. 20 sider) (150-200 ord totalt per rapport)
  3. Refleksjon over egen læring ved avslutning av emnet, på bakgrunn av refleksjonsstarteren (1000-1500 ord). 

De obligatoriske arbeidskravene skal sikre den løpende skikkethetsvurderingen som skal finne sted på alle studier der yrkesutøveren kommer i nær kontakt med andre mennesker, se mer informasjon om skikkethetsvurdering.

Eksamen

Emnet har mappevurdering

Mappen skal inneholde følgende:

a) Refleksjonsstarter med egne læringsmål for emnet (1000-1500 ord)

b) Faglig tekst om pastoralteologi med utgangspunkt i praksiserfaringer fra menighet (1500-2000 ord)

c) Faglig tekst om liturgikk med utgangspunkt i praksiserfaringer fra menighet (1500-2000 ord)

d) Refleksjon over egen læring ved avslutning av emnet, på bakgrunn av refleksjonsstarteren (1000-1500 ord). (Refleksjonsstarter, arbeidskrav 1, legges ved).

Innlevering i Inspera

Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Master
Undervisning
Høst 2023
Eksamen
Høst 2023
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter